25 criteria om de kwaliteit van jouw website te beoordelen!

Websitebezoekers hebben vaak al binnen een paar seconden het eerste oordeel klaar. Een paar klikken en wat skimmen verder en het is tijd voor de eindconclusie: website is top of flop! Voor marketeers is het vaak moeilijk om écht goed de kwaliteit te beoordelen van de eigen website. Details die medewerkers als storend ervaren zijn mogelijk niet eens relevant voor bezoekers, terwijl ze wél vastlopen op (een ogenschijnlijke simpele) navigatie. In deze blog geven wij een checklist waarmee je makkelijk de meest-voorkomende problemen opspoort.

 

Content

1. Doel: is het duidelijk waar de website voor staat en wat je er kunt doen/vinden?
2. Beknopt: is de informatie ‘to-the-point’, met name op de homepage?
3. Relevant: is de informatie relevant, gezien het thema van de website?
4. Informatief: zijn de teksten op de site informatief?
5. Sitemap: is er een overzichtelijke sitemap aanwezig?

 

SEO

6. Indexatie: zijn de verschillende pagina’s binnen de site geïndexeerd door Google?
7. Metatags: hebben de pagina’s unieke title tags, descriptions en relevante keywords?
8. URL’s: zijn de gebruikte URLs zoekmachine-vriendelijk?
9. Flash/Javascript: wordt het gebruik van Flash/Javascript in de navigatie vermeden?
10. Teksten: zijn de teksten op de juiste zoektermen geoptimaliseerd?

 

Usability

11. Doelgroepen: worden de verschillende doelgroepen goed bediend?
12. Layout: is de layout overzichtelijk en is alles makkelijk te vinden?
13. Navigatie: is er een duidelijke en consistente navigatie en zijn er breadcrums?
14. Conversieproces: is er een goede opzet van het conversieproces (bijv. contactformulier, bestellingen)?
15. Call-to-action: zijn er voldoende en duidelijke conversiepunten en -momenten?

 

Design

16. Uitstraling: heeft de site een betrouwbare, professionele en verzorgde uitstraling?
17. Balans: is er voldoende ruimte zodat er balans is tussen diverse elementen?
18. Huisstijl: is er een heldere en consistente huisstijl gebruikt?
19. Multimedia: wordt er gebalanceerd gebruik gemaakt van multimedia?
20. Typografie: is er goed gebruik gemaakt van typografie?

 

Techniek

21. W3C-standaarden: voldoet de site aan de W3C-standaarden?
22. Browsersupport: worden de belangrijkste browsers ondersteund?
23. Snelheid: laadt de website binnen afzienbare tijd?
24. Betrouwbaar: werkt de site zonder fouten?
25. Links: zijn er geen foutieve links binnen de huidige website?

 

Met deze basis-checklist kunnen marketeers de meest-voorkomende knelpunten bij websites in kaart brengen. Echter, elke website en doelgroep is anders, en voor veel bedrijven hangt hun omzet (deels) af van dit digitale kanaal. Blijkt uit deze checklist dat jouw website geen knelpunten heeft? Grote kans dat jouw bezoekers tevreden zijn, en dat zou je terug moeten zien in de bounce-rates. Zie je verbeterpunten aan de hand van deze checklist? Ga dan goed beslagen ten ijs en win advies in bij een gespecialiseerd bureau.

 

Hulp nodig om jouw website te optimaliseren?

Het optimaliseren van een website is een ingewikkeld en op maat gemaakt proces, waarvoor onze specialisten o.a. speciale gebruikersonderzoeken en data gebruiken. Merk jij dat jouw website nog wat verbeterpunten heeft en heb je hulp nodig? Neem dan gerust contact op met ons. Houd bovendien onze blog in de gaten voor meer interessante artikelen over alles wat met online marketing te maken heeft.