3 tips om meer uit Hotjar te halen

Bij RIFF zetten we de tool Hotjar in om te kunnen zien hoe bezoekers een website gebruiken. We kunnen hierin o.a. zien tot hoe ver gescrold wordt, waar men klikt en op welke manier men door de website navigeert. Op basis hiervan kunnen we obstakels in de flow naar conversie in kaart brengen en adviezen voor verbetering van de website opstellen.

Je kunt veel inzichten over het gebruikersgedrag uit Hotjar halen, maar vaak roepen deze inzichten wel weer nieuwe vragen op – waar je nog niet direct antwoord op hebt. Met deze 3 tips kun je de data uit Hotjar wat meer gestructureerd bekijken.

 

Tip 1: Automatisch labelen van sessie recordings

Met Hotjar recordings heb je snel een enorme hoeveelheid video’s, met tientallen uren aan beeldmateriaal en geen tijd om daar in detail doorheen te lopen.

Met het automatisch labelen van video’s aan de hand van een bepaalde gebeurtenis kun je eenvoudig relevante video’s terugvinden. Zo kun je een eerder gevonden issue in meer detail bekijken of evalueren wat het effect van een bepaalde aanpassing is.

Voorbeeld:

Je hebt op basis van een eerdere analyse het blok ‘Anderen bekeken ook’ hoger op de productdetailpagina gezet en een knop naar de bovenliggende categorie toegevoegd. Om te zien wat de interactie met deze elementen is wil je niet eindeloos alle video’s van productpagina’s bekijken. Met een klein stukje script in Google Tag Manager label je de video’s waarin bezoekers op de ‘nieuwe’ elementen hebben geklikt. Zo filter je eenvoudig de gewenste recordings en kun je specifiek deze aanpassing evalueren.

 

smulders CRO

 

Tip 2: Houdt je A/B testen in de gaten

Bij het draaien van een A/B test hoop je natuurlijk dat je variant beter presteert dan de huidige website. Wanneer dit niet het geval is, wil je graag weten wat de oorzaak hiervan kan zijn. Het is fijn als je dan eenvoudig kan zien wat bezoekers op de variant gedaan hebben en wat er voor gezorgd kan hebben dat je test niet de gewenste uitkomst heeft gehad.

 

Door bij het bouwen van je A/B test een klein stukje code toe te voegen aan de variant kun je een Hotjar trigger activeren waarmee je heatmaps en recordings kunt aanmaken. Hierdoor kun je het gedrag op de 2 varianten van je pagina gescheiden houden en daarmee goed analyseren.

 

Voorbeeld:

We wilden de standaard header van de pagina afzetten tegen een variant waarbij de header, met de veelgebruikte zoekfunctie, altijd in beeld bleef: een sticky header. Tot onze teleurstelling zagen we dat de sticky variant veel slechter presteerde. Bij het bekijken van opnames in Hotjar zagen we dat er problemen ontstonden bij het gebruik van het nieuwe header op kleinere laptop schermen doordat het menu lastig weg te klikken was wanneer men per ongeluk met de muis over de knop in de sticky header ging. Deze input konden we gebruiken bij de doorontwikkeling van de header. Zonder de recordings van deze variant hadden we niet kunnen leren van de negatieve uitkomst van deze A/B test.

 

 

Tip 3: Voorkom lege vlakken in je heatmap

Heatmaps zijn een visuele vertaling van waar bezoekers met hun muis bewegen, klikken en hoe ver ze scrollen. Met deze afbeelding kun je gemakkelijk aan anderen laten zien wat er gebeurt, niets zo vervelend wanneer je dan klikken hebt in lege ruimte.

Om pagina’s sneller te laden worden afbeeldingen of bepaalde elementen regelmatig pas later ingeladen. Hierdoor ontstaan lege vlakken op de heatmaps. Door opnieuw een screenshot te maken van dezelfde heatmap en hierbij volledig naar beneden en weer naar boven te scrollen en te controleren of alle elementen nu zichtbaar zijn maak je een heatmap zonder lege vlakken. Daarmee kun je direct aan je collega’s of webbouwer laten zien waar er een obstakel zit.

 

heatmap CRO

Aan de slag

Wil je ook meer uit Hotjar halen en de inzichten goed benutten om je website beter te maken voor je bezoekers? Neem dan contact op met één van onze CRO specialisten.