Data en analytics: trends voor 2021

Ben jij ook al druk bezig met het maken van plannen voor 2021? Data en analytics mogen daar als centrale spil natuurlijk niet in ontbreken. Analytics collega Karst deelt in deze blog zijn verwachtingen voor 2021 en wat dit betekent voor jouw aanpak. 

 

Verzamelen en gebruik van online data 

2021 wordt hét jaar waarin we grote veranderingen zullen zien met betrekking tot het verzamelen en gebruiken van (online) data voor marketingdoeleinden. Enerzijds als een direct gevolg van de toenemende drang van consumenten naar meer privacy en controle over hun eigen data. Een ontwikkeling die sinds het schandaal van Cambridge Analytica in 2018 een vogelvlucht heeft genomen. Zo is de verwachting dat in 2021 als vervolg op de AVG / GDPR, de ePrivacy Verordening in een wet zal worden omgezet waardoor regelgeving omtrent (online) data verzameling en datagebruik voor het eerst sinds de Telecommunicatiewet uit 2012 aangepast zal worden aan de huidige maatstaven.  

 

 

Update van trackingmethodieken 

Anderzijds vragen de huidige online trackingmethodieken om een update vanwege de technologische ontwikkelingen van het web en customers journeys die steeds complexer worden. Waar klanten in traditionele branches voorheen nog online oriënteerdeen offline kochten, zal ook het aantal online aankopen alleen maar verder toenemen. Het grootste verschil met de afgelopen jaren, ook voor vooruitstrevende branches waar zowel oriënteren en kopen al grotendeels online verlopen, zal de locatie zijn waar dit alles zich af zal spelen. Zo verwachten we een verschuiving van eigen website naar marketplaces zoals Amazon en Bol.com en Google Shopping Actions, maar ook naar social platform stores zoals Facebook Shops en Instagram Shops.  

 

 

Dag third-party cookies ? 

Vooruitlopend op de nieuwe regelgevingen omtrent dataverzameling en datagebruik is er de afschaffing van het gebruik van third-party cookies, voor het doormeten van online marketingprestaties. Na Firefox en Safari heeft ook Chrome aangekondigd uiterlijk 2022 alle third-party cookies te gaan blokkeren. Een eenduidige oplossing vanuit advertentieplatformen ontbreekt momenteel nog. Ook al ligt de bal nu nog in hun ‘hoek’, is het al wel slim om je hierop voor te bereiden. Investeer in het verzamelen van eigen klantdata via first-party cookies en server side tracking en sla deze data veilig op, bij voorkeur in een eigen data warehouse. Zorg ervoor dat je toestemming hebt voor het verzamelen van data en wees transparant en eerlijk tegenover jouw websitebezoekers en klanten. Vertel welke data je verzamelt, op welke manier en waarom je dit doet. Zorg voor een juiste balans tussen voordelen voor de klant en de hoeveelheid data die je van hen verzameld en check altijd of dit alles in lijn is met wetgeving en ethische richtlijnen.  

 

 

Klaar voor de toekomst met Server Side GTM en Google Analytics App + Web 

Maak je gebruik van Google Tag Manager en Google Analytics? Dan is het belangrijk om de nieuwe Server Side GTM container en App + Web variant van Google Analytics op jouw website te implementeren. Deze nieuwe varianten van Google Tag Manager en Google Analytics bevinden zich momenteel nog in bètafases, maar bevatten alles wat je nodig hebt om jouw tracking technisch gezien helemaal toekomstproof te maken! 

Aan de slag!

Wil jij jouw tracking toekomstproof hebben of heb je andere vragen over je cookies of data? Neem dan contact op met onze data specialisten.

Karst-Pullens
Over de auteur

Binnen RIFF helpt Karst klanten en collega’s bij het maken van data gedreven beslissingen. Als Analytics specialist is hij verantwoordelijk voor implementatie van tracking, analyses en data visualisatie. Daarnaast deelt hij zijn passie voor Data & Analytics d.m.v. trainingen en kun je hem tegenkomen als spreker op events.