Google Analytics App+Web property

Halverwege 2019 heeft Google de nieuwe Google Analytics App+Web property-functie gelanceerd. Hoewel deze nieuwe type property op dit moment enkel als bèta beschikbaar is heeft hij het afgelopen half jaar heel wat stof op doen waaien in Analytics-land. In deze blog vertelt Karst Pullens, Analytics consultant bij RIFF Online Marketing of dat dat terecht is, wat dit nieuwe type property inhoudt en wat de verwachtingen hiervoor zijn in de toekomst.

 

Wat houdt de nieuwe Google Analytics App+Web property in?

Met dit nieuwe type property maakt Google het mogelijk voor gebruikers om een mobiele app evenals een website in één Google Analytics property door te meten. Voorheen was dit een stuk ingewikkelder, waarbij het gebruikelijk was om mobiele apps via Google Analytics voor Firebase te meten, en websites via Google Analytics voor het web te meten.

Hoewel een app en een website twee verschillende platformen zijn wil je als online markeer een zo holistisch mogelijk beeld kunnen vormen van de gehele customer journey. Het samenbrengen van je app en websitedata binnen één analytics-omgeving zal je hier enorm bij helpen. Naast vele andere mogelijkheden betekent het namelijk eenvoudigere én betere cross-domain en cross-device tracking.

 

App+Web property dashboard 1

 

Is de App+Web property ook interessant voor het meten van alleen websiteprestaties?

Jazeker! Hoewel wij je niet zullen adviseren je huidige tracking direct te vervangen door de App+Web property vanwege de huidige beperkingen is het zeker interessant om dit parallel aan je huidige tracking te implementeren (wat zonder problemen mogelijk is). De App+Web property maakt namelijk gebruik van event- en parameter-trackingmethodiek die momenteel ook gebruikt wordt binnen Google Analytics voor Firebase. Google kiest er dus voor om met deze nieuwe property af te stappen van het traditionele sessie en pageview gebaseerde meten voor websites. De event- en parameter-trackingmethodiek heeft als voordeel dat het gebruikers centraal zet in plaats van sessies. Daarnaast biedt het meer flexibiliteit met betrekking tot het out-of-the-box meten van interacties zoals pageviews, downloads, scroll tracking, outbound clicks, site search en video engagement (voor nu).

 

Huidige beperkingen App+Web property

De reden dat wij adviseren om de App+Web property parallel aan en niet in plaats van je huidige tracking te implementeren heeft verschillende redenen. Naast dit type property alleen nog in de beta versie beschikbaar is ontbreken er ook nog verschillende functionaliteiten en rapporten die binnen de huidige web-analytics property wel beschikbaar zijn. Denk hierbij aan zaken zoals het meten van (geoptimaliseerde) e-commerce gegevens, het site search-rapport, het gebrek aan inzicht welke gegevens automatisch en handmatig zijn verzameld en beperkingen met betrekking tot het sturen van multidimensionale objecten als event-parameters via Google Tag Manager (bijv. items arrays). Hiernaast zijn een groot deel van de rapporten zoals je die momenteel gewend bent in te zien in Google Analytics voor websites nog niet beschikbaar binnen de App+Web property wat het maken van analyses sterk beperkt.

Naast functionele-en-interface / analyse beperkingen krijg je vanwege de event- en parameter-methodiek ook met strikte limieten te maken voor het aantal events en event-parameters per property. Waar je bij een reguliere web-analytics property bij overschrijding van dergelijke limieten gesampelde data krijgt te zien zal dit bij de App+Web property leiden tot het ontbreken van data.

 

App+Web property dashboard 2

 

Blik op de toekomst

Aangezien de beta versie pas sinds een aantal weken beschikbaar is, is het momenteel nog gissen waar Google met de nieuwe App+Web property precies naartoe zal gaan. Het ligt voor de hand dat Google hard zal werken om functionaliteiten die we kennen van de huidige web analytics property toe zal gaan voegen aan de nieuwe App+Web property. Hiernaast biedt de user central trackingmethodiek veel mogelijkheden met betrekking tot flow-en-funnel analyses met zich mee.

Naast het uitbreiden en verbeteren van functionaliteiten zullen ook de huidige beperkingen met betrekking tot de limieten onder de loep genomen moeten gaan worden wil de event en parameter trackingmethodiek écht bruikbaar worden voor web analytics. Al met al staan we momenteel aan de vooravond van een nieuwe web analytics wereld, een wereld die met iedere nieuwe dag zich nog sneller lijkt te ontwikkelen dan de vorige.

Haal jij alles uit jouw analytics?

Heb je nog vragen, of wil je hulp met het opzetten van de juiste set-up van Google Analytics zodat je altijd het meest complete dataoverzicht hebt? Neem dan contact op met onze specialisten.