Trechters instellen in Google Analytics

Google Analytics laat je makkelijk bepaalde doelen bijhouden, bijvoorbeeld de hoeveelheid mensen die de bedankt-pagina na een aankoop bereiken (en dus hoeveel verkopen er geweest zijn). Maar het is minstens net zo interessant om ook het proces voorafgaand aan deze verkoop eruit te monitoren. Of liever gezegd: waar haken bezoekers af die je NIET hebt kunnen overhalen om iets te kopen? In deze blog een guide hoe je dit in jouw Analytics-account kan instellen.

 

Wat gaan we precies meten?

Als één van de pagina’s in de verkoopfunnel (en dus onze nog-in-te-stellen trechter) te ingewikkeld of niet gebruiksvriendelijk is, zullen veel bezoekers afhaken na het bekijken van deze pagina. Met deze informatie kan je dus nagaan of je online bestellingsproces wel aantrekkelijk genoeg is voor je potentiële klanten. Vervolgens kan je deze pagina’s verbeteren om het aantal verkopen te verhogen. Neem je Analytics-account erbij en stel je trechter in aan de hand van de volgende stappen.

 

STAP 1 – Stel het doel in

Dit is de bedankpagina-URL van je doel. In het opstartscherm van je Analytics-account zie je een overzicht van je profiel(en). Ga bij het desbetreffende profiel naar ‘bewerken’.  Vervolgens zie je dat je onder het kopje ‘conversiedoelen en trechter’ maximaal vier verschillende doelen kunt instellen. Hier kies je om ‘verkoop’ te meten, door de URL van de verkooppagina in te stellen. Dit moet heel precies gebeuren (en let daarbij ook op hoofdlettergebruik!), volgens één van de volgende opties:

  • Exact: de URL die je hier invult moet exact kloppen. Bijvoorbeeld: als je www.voorbeeld.nl/webshop_bedankt.html ingegeven hebt, maar klant X ziet: www.voorbeeld.nl/webshop_bedankt.html?klant=x, dan zal er niets gemeten worden. Is dit de URL die men daadwerkelijk ziet? Dan worden nu de juiste gegevens verzameld.
  • Kop zoeken: Als je URL verandert per klant (bijvoorbeeld door dynamische parameters), dan kan je het beste Analytics vertellen om van het statische gedeelte uit te gaan en zelf de pagina’s erbij te zoeken. Dus als klant X de pagina: www.voorbeeld.nl/webshop_bedankt.html?klant=x ziet, en klant Y de pagina: www.voorbeeld.nl/webshop_bedankt.html?klant=Y, dan kan je het beste www.voorbeeld.nl/webshop_bedankt.html als basis doorgeven.
  • Reguliere expressie: het kan zijn dat de bedankpagina-URL per klant totaal verschilt. In dit geval wordt het iets ingewikkelder dan bovenstaande twee opties en zul je met reguliere expressies moeten gaan werken.

 

Let erop dat je alleen het gedeelte achter de domeinnaam hoeft in te voeren als doel-URL. Hieronder staan de drie bovenstaande voorbeelden uitgewerkt:

Exact ->                                Doel-URL:     /webshop_bedankt.html
Kop zoeken ->                     Doel-URL:     /webshop_bedankt.html
Reguliere expressie ->       Doel-URL:     ^/(webshop|winkel)_bedankt.html?klant=.*$

 

Geef naast de doel-URL een duidelijke doelnaam op, waarmee je in één oogopslag herkent welk conversiepunt het is. Stel dat je zowel een zakelijke als een particuliere webshop hebt op www.voorbeeld.nl, dan zou het niet handig zijn om de bijbehorende verkopen de doelnaam ‘verkoop A’  en ‘verkoop B’ te geven. Want, hoe weet je baas of collega nu nog welke verkoop zakelijk of particulier is? Kies dus voorbijvoorbeeld ‘verkoop (zakelijk)’ en ‘verkoop (particulier)’.

Tot slot zou je hier een doelwaarde kunnen instellen, maar dit is eigenlijk vooral relevant als slechts een deel van de bezoekers converteert (bijvoorbeeld 10% conversie met een gemiddelde waarde van € 100, maakt een doelwaarde van € 10 per bezoeker). Als we de bedanktpagina als uitgangspunt nemen mag je aannemen dat deze allemaal een bestelling geplaatst hebben.

 

STAP 2 – Bepaal de stappen die leiden naar het doel

Met een webshop wil je graag weten hoeveel procent van de bezoekers (die ook iets in het winkelwagentje stoppen) doorgaat naar de persoonsgegevens-, verzend- en betaalpagina en vervolgens uiteindelijk bestelt. Het bestellingsproces kan dus zijn:

Winkelwagentje -> Persoonsgegevens -> Verzenden -> Betalen -> Verkoop

Achterhaal alle exacte stappen voor een bestelling op jouw website, en dit is inclusief enige tussenpagina’s waarbij mensen nogmaals de gegevens moeten controleren.

 

STAP 3 – Stel deze stappen in

Achterhaal de URL van deze pagina’s en voer deze in de juiste volgorde in. Je kunt maximaal tien verschillende stappen aangeven die leiden tot het uiteindelijke doel. Heb je meer dan tien stappen? Helaas, het is niet mogelijk om dit mee te nemen. Je kunt je dan echter afvragen of je niet een te langdradig bestellingsproces hebt!

N.B. Voorwaarde is dat het begin van iedere URL uniek is voor de specifieke pagina (wanneer bijvoorbeeld de verzend- en betaalpagina dezelfde URL heeft, dan kan Analytics geen onderscheid maken tussen deze twee pagina’s).

 

STAP 4 – Vink ‘vereiste stap’ aan of uit

Je kunt ervoor kiezen om de eerste stap in het trechterproces verplicht te maken. Als je het hokje hebt aangevinkt, zullen alleen bezoekers die een bestelling plaatsen nadat ze de eerste pagina hebben bekeken meegenomen worden in het trechterweergave-rapport. Bezoekers die deze pagina niet hebben gezien, zullen niet in dit rapport worden getoond, maar wel in andere doelrapporten.

 

Klaar?

Uiteindelijk zien de instellingen er als volgt uit:

 

Extra tips

Heb je meerdere trechters die een bezoeker kan doorlopen voordat hij een bestelling plaatst (denk aan een login of non-login omgeving)? Je hebt dan twee opties:

  • Gebruik de meest logische of meest voorkomende trechter
  • Gebruik meerdere doelen (maximaal vier per profiel) voor het meten van dezelfde verkoop en stel per doel een verschillende trechter in.

Bovenstaande instructies zijn toepasbaar voor elk doel dat een stappenproces bevat. In het geval van een contactaanvraag zou je het formulier als stap 1 kunnen opgeven. Zo zie je precies hoeveel bezoekers op het formulier zijn geweest en hoeveel er vervolgens het formulier daadwerkelijk hebben ingevuld. Vullen weinig bezoekers het in? Wellicht vraag je teveel informatie of is het formulier heel onduidelijk. Ga de volgende optimalisatietips voor online formulieren na.

Meer hulp nodig bij Google Analytics?

Neem dan gerust contact op met één van onze Data-specialisten. En vergeet ook onze RIFF blog niet te volgen voor het laatste nieuws en handige tips.