Denk je na over HubSpot? Dit moet je weten

HubSpot is een van de populairste marketing automation pakketten in de markt, met ruim 78.000 gebruikers. En dat is niet voor niets! Het pakket is een volledige oplossing voor marketing, sales en customer service, met een krachtig CRM als basis. Klinkt goed natuurlijk, maar wat kan je nu verwachten wanneer je dit pakket aanschaft? 

 

Een totaaloverzicht van je ROI 

Software voor het verzenden van e-mails, een apart CRM-systeem, website verkeer bekijken in Analytics, contacten in Excel-lijsten door de organisatie heen  oh en ook nog een systeem om social media berichten in te plannen. Op een gemiddelde dag gebruik je als marketeer veel verschillende systemen. Maar een totaaloverzicht van al je efforts? Dat ontbreekt in veel gevallen.  

En dan komt HubSpot om de hoek kijkenEen van mijn favoriete functionaliteiten binnen HubSpot zijn de ‘Campaigns‘. Stel, je geeft over een tijdje een webinar. In HubSpot is het dan mogelijk om alle activiteiten hieraan te koppelen. Denk aan verkeer naar een landingspagina, e-mails die verstuurd zijn, social media berichten, leads en de waarde van de geconverteerde leads. Zo ze je precies wat je in een campagne stopt en nog belangrijkerwat het oplevert!  

 

Hubspot - 1Hubspot - 2

 

Content is king 

Een valkuil van veel mensen wanneer ze de term ‘marketing automation’ horen is dat het systeem alles automatisch voor je gaat inregelen en dat je er zelf weinig omkijken naar hebt. Onderschat dit nietHubSpot helpt je inderdaad met functionaliteiten zoals het automatisch verzenden van mails, notificaties, lead scoring en het bouwen van rapportages – maar voor alle content die erachter zit ben je zelf verantwoordelijk. Ga je bijvoorbeeld aan de slag met een whitepaper? Dan moet je een formulier maken, een logische workflow bedenken met mails, eventueel wijzigen van velden en notificaties en vervolgens concluderen of de campagne succesvol is. HubSpot kan veel, maar content is en blijft ‘king’. 

 

Samenwerking tussen marketing & sales 

HubSpot is perfect ingericht voor een samenwerking tussen marketing en sales. Zo heb je aan de marketingkant functionaliteiten zoals E-mail, AdsSocial, Website, Forms en nog veel meer. De kans dat iemand direct een offerte bij je organisatie aanvraagt is klein. Met marketing ‘warm’ je een lead op, je maakt de overstap van een Marketing Qualified Lead (MQL) naar een Sales Qualified Lead (SQL). Zo komen leads bijvoorbeeld bij sales binnen wanneer ze een bepaalde lead score halen.  

De opvolging daarna verloopt ook helemaal via HubSpot: van het plannen van een meeting tot het verwerken van notulen en van het automatiseren van sales e-mails tot het instellen van reminders. Voor een optimale samenwerking is het dus belangrijk dat de betrokken personen weten hoe HubSpot werkt en dat er ook draagvlak is om alles goed bij te houden. 

 

In deze blog heb ik nu slechts een fractie van de mogelijkheden in HubSpot besproken. Het pakket is ontzettend uitgebreid en wanneer je serieus met marketing automation aan de slag wilt gaan kan ik je geen betere software aanbevelen. Haal in ieder geval alles uit het pakket, het is zonde om het alleen te gebruiken om nieuwsbrieven te versturen.  

Daniëlle Groeneveld
Over de auteur

Het favoriete online marketinggebied van Danielle? Dat is e-mailmarketing! Van het bedenken van slimme campagnes tot het design van templates: ze gaat er elke dag met veel plezier mee aan de slag.

Aan de slag!

Wil je meer weten over HubSpot of marketing automationNeem dan contact op, we gaan graag met je in  gesprek.