E-mailmarketing, e-mail automation of marketing automation?

Automatische campagnes? E-mailmarketing automation? Of toch marketing automation? In de wereld van e-mailmarketing software zien we een steeds grotere rol ontstaan voor automation. Maar wat is het nu precies het verschil tussen e-mailmarketing, e-mail automation en marketing automation? En nog belangrijker: wat is de beste oplossing voor jouw situatie? Ik vertel je er alles over in deze blog!

 

Optie 1: e-mailmarketing

‘Traditionele’ e-mailmarketing zien we eigenlijk steeds minder. Waar het een aantal jaar geleden nog goed werkte om dezelfde content naar één doelgroep te sturen, zien we dat nu steeds meer afnemen. Het gebeurt nog wel, maar dan gesegmenteerd én gepersonaliseerd. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwsbrief specifiek op basis van jouw interesses.

 

 

  E-mailmarketing is een goede keuze als…

 

   ■   E-mailmarketing nieuw is voor jouw bedrijf en je op een laagdrempelige manier wil starten
   ■   Je nog geen e-mailadressen hebt, of een relatief kleine database

 

 

Wil je starten met e-mailmarketing? Dan raden we je de volgende software een:

■   Mailchimp: gratis tot 2.000 contacten, werkt zeer intuïtief en gebruiksvriendelijk.
■   ActiveCampaign: vanaf $ 9,- per maand, eenvoudig uit te breiden met automation-functionaliteiten.

 

Optie 2: e-mailmarketing + automation

Een nadeel van de traditionele nieuwsbrieven die we benoemen bij optie 1: ze zijn ontzettend tijdrovend. Teksten, afbeeldingen, design, testen: een goede nieuwsbrief kost je al gauw enkele uren. Gelukkig zijn er genoeg functionaliteiten die je een handje helpen. Kies voor een slimme combinatie tussen e-mailmarketing én automation.

Waar je bij een nieuwsbrief zelf aangeeft wanneer de content verzonden moet worden, zorgt bij een automatische campagne de persoon zelf voor het ‘afgaan’ van de trigger. Mogelijke triggers zijn het invullen van een formulier, een aankoop, het besteden van x bedrag, of profieldata (zoals een geboortedatum). Deze triggers koppel je dan aan één mailing of een serie van verschillende mails. We zetten enkele voorbeelden op een rijtje:

■   Welkommailing (trigger: inschrijving formulier)
■   Verjaardagmailing (trigger: geboortedatum)
■   Win-back-mailing (trigger: x tijd geen aankoop, x tijd mails niet geopend)
■   Loyaliteitsmailing (trigger: x bestedingen, x jaar klant)
■   Verlaten winkelwagen-mailing (trigger: producten in winkelwagen)

 

Deze basis-automatische campagnes zijn altijd aan te raden om in te richten. Automatische campagnes bieden een groot voordeel: als ze eenmaal ingericht staan, lopen ze! Het is een relevant contactmoment met een klant, met als uiteindelijk resultaat meer conversies. En je ziet het verschil echt: waar een nieuwsbrief vaak niet boven een open ratio van 25% uitkomt, schiet een automatische mailing al gauw boven de 50% uit. Hoe relevanter voor de ontvanger, hoe beter.

 

 

  E-mailmarketing + automation is een goede keuze als…

 

   ■   Je een stap verder wilt nemen dan alleen nieuwsbrieven
   ■   Je beschikt over meer profieldata dan alleen een e-mailadres
   ■   Je i.v.m. tijdtekorten op zoek bent naar een slimme oplossing om processen te automatiseren

 

 

Er zijn diverse partijen in de markt die e-mailmarketing met automation aanbieden, naast de eerder genoemde Mailchimp en ActiveCampaign. Zo kan je kiezen voor Copernica, Spotler, Drip, AWeber, GetResponse en nog veel meer.

 

Optie 3: marketing automation

Wil je nog een stap verder? Dan kom je uit bij marketing automation. Waar e-mail één kanaal is, is marketing automation een oplossing die verschillende kanalen aan elkaar koppelt. Het gaat bij marketing automation over de hele klantreis, niet alleen het gedrag in de e-mail of een aankoop. Hieronder zetten we wat functionaliteiten op een rijtje die er bij marketing automation uitspringen:

■   Automatische opvolging op basis van gedrag op de website
■   Automatische opvolging op basis van gedrag op social media-kanalen
■   Lead scoring maakt het mogelijk om leads te kwalificeren
■   De juiste content versturen, op het juiste moment, naar de juiste doelgroep
■   Je werkt met één systeem voor zowel marketing als sales

 

 

  Marketing automation is een goede keuze als…

 

   ■   Het genereren en opvolgen van leads jouw belangrijkste doelstelling is
   ■   Je alles overzichtelijk in één systeem wilt hebben
   ■   Je meer inzicht in de klant en de customer journey wilt krijgen
   ■   Je de ROI van online marketing wilt vergroten

 

 

Ook op het gebied van marketing automation software is er keuze te over. Dit zijn onze favorieten:

■   HubSpot
■   ActiveCampaign
■   SharpSpring

Daniëlle Groeneveld

Het favoriete online marketinggebied van Danielle? Dat is e-mailmarketing! Van het bedenken van slimme campagnes tot het design van templates: ze gaat er elke dag met veel plezier mee aan de slag.

Welke optie moet ik nu kiezen?

Je keuze hangt uiteindelijk af van veel factoren. Denk aan alle gewenste functionaliteiten, budget, beschikbare content, tijd en nog veel meer. Onze specialisten denken graag met je mee om deze afwegingen goed te kunnen maken! Neem contact met ons op voor meer informatie.