Verhoog je online omzet of genereer meer leads met Chatbots

Met de grote verschuiving van offline naar online oriëntatie en aankopen wordt tevens een groei in online service verwacht vanuit de consument. Jouw website of webshop kan vragen oproepen bij de bezoeker, waarbij het geven van duidelijkheid doorslaggevend kan zijn voor een nieuwe aanvraag of directe aankoop. Daarom is het cruciaal om te allen tijde aanwezig te zijn om klanten verder te helpen in het aankoopproces, om contactgegevens op te kunnen vragen van potentiële nieuwe klanten en om direct vragen te kunnen beantwoorden.

 

Chatbots maken het mogelijk om 24/7 klaar te staan voor de bezoekers van een webshop of website. Zij kunnen dan ook o.a. met de volgende doeleinden worden ingezet:

 

 

Toepassingen

Klantenservice

Om de veelgestelde vragen uit handen te nemen van de medewerke

E-Commerce

Als personal shopping assistant producten aanbevelen en verkopen

Leadgeneratie

Voor het opvragen van contactgegevens of het inplannen van een afspraak

Recruitment

Voor het screenen van potentiële kandidaten in het werving- en selectieproces.


 

Klantenservice

Bezoekers van webshops en websites hebben doorgaans veelal dezelfde vragen. Denk aan ‘Wat zijn de bezorgkosten?’, ‘Kan ik bij jullie langskomen voor reparatie en service?’  ‘Hoe kan ik mijn bestelling retourneren?’  of ‘waar kan ik mij inschrijven?’. Het telkens één voor één persoonlijk beantwoorden van deze vragen, kost ontzettend veel tijd. Door een chatbot in te zetten, wordt dit tijdrovende taakje uit handen genomen van de werknemers. Tevens kan er meer efficiënt en 24/7 antwoord gegeven worden op deze vragen.

 

E-commerce

Het stimuleren van verkoop is online een lastigere taak dan in een fysieke winkel. Waar je in een winkel simpelweg iemand persoonlijk advies en hulp kunt bieden, is dit moeilijk online te realiseren. Met de inzet van een chatbot kun jij een online personal shopping assistant creëren. Deze personal shopping assistant kan bezoekers de hulp en het advies bieden die zij nodig hebben. Kunnen ze een product niet vinden? Kunnen ze de juiste maat niet bepalen? Of hebben ze meer informatie nodig over het materiaal? De chatbot voorziet hen in de nodige informatie om over te kunnen gaan tot aankoop.

 

e-commerce-bot-start-screene-commerce-bot-add-to-cart (002)e-commerce-bot-package-tracking (002)

 

Leadgeneratie

Aanvragen voor een demo? Inschrijvingen voor updates, trainingen of een nieuwsbrief? Ook hiervoor kan de chatbot je rechterhand zijn. Bezoekers kunnen gemakkelijk hun gegevens achterlaten en direct inschrijven voor diverse doeleinden. En door je chatbot te koppelen aan je CRM of Marketing Automation systeem zal  het binnenhalen en het opvolgen van leads zal een stuk efficiënter worden.

 

lead-generation-bot-start-screenlead-generation-bot-first-question (002)lead-generation-contact-details (002)

 

Recruitment

Tot slot is er tevens de mogelijkheid om de chatbot in te zetten ter ondersteuning van de werving- en selectie procedure. Een chatbot kan potentiële kandidaten screenen voor een bepaalde functie om zo kostbare tijd te besparen van de HR medewerkers of recruiters. Daarnaast kan de chatbot direct veelgestelde vragen over een vragen over een openstaande vacature beantwoorden. Ook dat scheelt veel tijd voor je HR team en het zorgt er ook voor dat potentiële kandidaten beter geïnformeerd kunnen solliciteren op een functie.

 

 

Integratie mogelijkheden

Naast de mogelijke doeleinden van chatbots kunnen deze ook op diverse kanalen worden geïntegreerd. Uiteraard zijn websites en webshops vanzelfsprekend, maar dit kan tegelijk ingezet worden binnen Messaging platformen zoals Facebook Messenger. Laat ook hier je volgers niet wachten en sta 24/7 voor ze klaar.

e-commerce-bot
riff & chatbots

Sinds kort hebben wij een partner gevonden die al het bovenstaande voor ons, en jou kan waarmaken: een leverancier van kwalitatieve chatbot software. Chatbots kunnen 24/7 de nodige en  cruciale ondersteuning bieden voor websites en webshops. Zonder wachttijden, 365 dagen per jaar en in meerdere talen. Tevens zijn de mogelijkheden van inzet eindeloos en kun je starten met een gratis proefperiode van 14 dagen.

Aan de slag!

Wil jij het maximale uit je online business halen en aan de slag gaan met een 24/7 klantenservice d.m.v. chatbots? Neem dan contact met ons op. Ontdek alle mogelijkheden en voordelen en start met jouw 14-daagse gratis trial!

Janneke Sprangers
Over de auteur

Sinds 2019 is Janneke Sprangers werkzaam bij RIFF Online Marketing. Ze is begonnen met een focus op SEA maar heeft haar kennis uitgebreid naar het adverteren binnen Social Media. Ze is elke dag bezig met het ontwikkelen van haar eigen kennis en het optimaliseren van zowel haar SEA als haar Social accounts.