5 tips voor het werven en behouden van klanten in onzekere tijden

Voor veel bedrijven zijn het moeilijke dagen in deze onzekere tijd. Vragen als: “Overleven wij als bedrijf deze crisis?”, “Hoe kunnen wij onze klanten optimaal blijven bedienen?”, “Hoe kunnen wij verlies van klanten voorkomen?” worden nu veel gesteld op de (digitale) werkvloer, veroorzaakt door de grote onrust bij bedrijven. Juist nu groot deel van Nederland zich wendt tot allerlei digitale en technische oplossingen om ‘business as usual’ te blijven doen, kan de kracht van online marketing helpen om jouw business boven water te houden.

 

De kracht van online (zéker nu met deze crisis) in 5 tips

 

1. Het managen van klantverwachtingen

Dit is van het grootste belang tijdens een economische neergang of wanneer er grote maatschappelijke onzekerheid is. Weet wat er speelt bij jouw klant, want als je op de hoogte bent kan je daar actief op in spelen. Wat verwacht jouw klant van jullie als leverancier van een degelijke dienst/product en/of samenwerking? Kijk of je hier zoveel mogelijk aan tegemoet kan komen en je hebt een tevreden klant… en tevreden klanten verlengen vaker contracten!

 

2. Het inzetten van social media

Voor B2B-bedrijven: gebruik LinkedIn om het contact weer eens aan te halen met een oude klant of opdrachtgever. Dan zit je weer vers in zijn of haar geheugen en is de kans groter dat er aan jou gedacht wordt bij een nieuwe opdracht. B2C-bedrijven kunnen vrij gemakkelijk social media zoals Facebook of Instagram inzetten. Heb je nog geen bedrijfspagina? Dan is nú het moment om deze aan te maken, aangezien heel Nederland nu meer online doet en regelt. Grote kans dat jouw doelgroep hier dus ook bij zit. En vergeet ook zeker niet je klantservice, als je gewend was dat men naar je stenen winkel kwam kan je nu bijvoorbeeld een klantenservice inregelen via WhatsApp of Messenger. Hou er wel rekening mee dat je snel moet reageren, en dat ze afgesloten zijn als er niemand is om vragen te beantwoorden.

 

3. Het inzetten van een nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is een effectieve manier om je bestaande klanten, opdrachtgevers en andere relaties op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen in jouw onderneming. Wie weet heeft jouw doelgroep nu wel wat meer tijd om deze aandachtig te lezen!

 

4. Gebruik de juiste kanalen en tools

Lang niet alle bedrijven hebben de exacte customer journey en het mediagebruik van hun doelgroep in kaart. Misschien was het tot nu toe helemaal niet nodig – mensen wisten je wel te vinden. Maar nu is er van alles veranderd, je fysieke winkel is mogelijk dicht en je klanten hebben andere zorgen aan hun hoofd. Misschien is het goed om je toch nog eens extra te verdiepen in je klanten, en ze via hun eigen kanalen te bereiken – al dan niet geautomatiseerd met de juiste tools. Dan ben je gelijk weer top-of-mind en kan je misschien met jouw merkverhaal iets positiefs bijdragen aan de huidige situatie.

 

5. Vraag klanten om feedback

Over het algemeen is het contact met klanten complex voor een marketeer. Dus vragen om feedback is helemaal vaak lastig, terwijl het vragen om feedback juist informatie oplevert die bruikbaar is en aan de klant laat het zien dat je oprecht geïnteresseerd bent in zijn/haar mening. De klantbinding versterkt er alleen maar door, en in tijden van economische neergang is het juíst aantrekkelijk om je processen nóg optimaler en efficiënter in te richten.

Hugo Engbersen

Hugo Engbersen is sinds januari 2020 werkzaam als account manager bij RIFF Online Marketing. Bedrijven laten groeien d.m.v. slimme marketing wordt Hugo enthousiast van en hij staat altijd open voor een kop koffie.

Aan de slag!

In deze tijden is het van cruciaal belang om jouw klanten op de hoogte te stellen, persoonlijk contact met je klanten te onderhouden, betrokkenheid te tonen en actief mee te denken met je klant. Wij willen graag een helpende hand bieden en kijken naar mogelijkheden om jouw business online goed te vertegenwoordigen en ervoor te zorgen jullie je klanten behouden en tevens ook het werven van nieuwe klanten. Uiteraard staan wij digitaal voor je klaar – dus neem vrijblijvend contact met ons op!