6 tips voor het verbeteren van jouw omnichannel-strategie

Loop je vast in jouw zoektocht naar het perfect op elkaar afstemmen van jouw online marketingkanalen? En twijfel jij of je jouw online marketingbudget wel zo efficiënt mogelijk inzet? Analytics consultant Karst Pullens heeft 6 tips voor het verbeteren van jouw omnichannel-strategie op een rij gezet.

 

Tip 1: Maak gebruik van historische data

Ga terugrekenen. Wat heb je vorig jaar uitgegeven, wat heeft het opgebracht? Haal je Google Analytics erbij en achterhaal de herkomst van jouw opbrengsten en gebruik die input. Tenminste, zolang je Analytics betrouwbaar genoeg hiervoor is! Pro tip: maak gebruik van MFC-rapportage, een modelvergelijking om verder te kijken dan de laatste niet directe klik-attributie (wat in de standaardrapporten van Google Analytics wordt gebruikt).

 

Tip 2: Breng de customer journey in kaart

Maak een customer journey-analyse. Door middel van customer journey-mapping krijg je inzicht in hoe en op welk moment jouw marketingkanalen bijdragen aan de reis van jouw klanten. Zo kan je constateren dat  potentiële klanten vooraan in de klantreis met name via blogs op organische wijze op jouw website komen. En dat je social kanalen het misschien zelfs beter doen dan je Google Ads advertenties in het verder brengen van potentiële klanten in de awareness fase, naar de consideration fase. Maar bijvoorbeeld ook dat Google Ads weer uitstekend presteert in het verleiden van klanten tot het doen van een aankoop. Kortom: meten = weten. En als je weet in welke fase welk middel beter presteert, kan je daarop weer je boodschap verder optimaliseren.

En als goede marketeer weet jij dat je klantreis nog niet afgelopen is met de aankoop. Met direct inzicht in de customer lifetime value kan je deze met gerichte boodschappen nog verder verhogen, waardoor je – zeker op korte termijn – meer winst kan behalen zonder extra te investeren. Deze klanten kan je bijvoorbeeld met e-mailmarketing nog verder bereiken en verleiden tot het doen van extra aankopen.

 

Tip 3: Maak gebruik van opkomende kanalen

Benut de kansen die nieuwe kanalen/strategiën bieden, zoals Pinterest Ads, WhatsApp Ads, TikTok, en effectieve YouTube-influencers. Eén van de nadelen van de inmiddels door de wol geverfde ‘traditionele’ online marketingkanalen is dat het steeds duurder wordt om erin te investeren. De cost-per-click’s van Google Ads en Facebook Ads nemen elk jaar verder toe. Logisch ook, het zijn betrouwbare, eenvoudig in te zetten kanalen met een gigantisch potentieel bereik. Iets wat jouw concurrent ook begrijpt en precies de reden dat ook hij, evenals jij, daarin investeert. En hoewel je bij SEO geen advertentiekosten betaald, kost het ook jouw SEO-specialist meer tijd om de concurrent – die ook een SEO-specialist in dienst heeft – af te troeven. Het resultaat? De gebruikelijke kanalen hebben steeds meer concurrentie, wat resulteert in hogere kosten en lagere return-on-investments.

Ga daarom eens op zoek naar nieuwe, opkomende online marketingkanalen waar de concurrentie (nog) niet veel aandacht aan besteedt. Pak de trendlijstjes van het afgelopen jaar en het jaar daarvoor erbij, doe wat aanvullende research en gebruik je creativiteit om met campagnes te experimenteren op groeiende platformen. Zo pik je een graantje mee van de explosieve groei die deze platformen op dit moment doormaken, tegen nu nog goedkope prijzen. Het credo is hier: baadt het niet dan schaadt het niet, omdat je maar een minimale investering doet en potentieel wel nét die ene klant kan bereiken waarmee je jouw kosten er al uit hebt. Daarnaast doe je ook nuttige kennis en ervaring op die je met een nóg nieuwer opkomend platform weer in kan zetten.

 

Tip 4: Stimuleer cross-channel samenwerkingen

SEA ♥ SEO; social ♥ e-mail. Vaak wordt elk kanaal door een andere specialist verzorgd, maar juist die samenwerking versterkt het geheel. Organiseer daarom overkoepelende kennissessies waarin jouw marketing team elkaar beter leert te begrijpen. Faciliteer gezamenlijke brainstormsessies waarbij verschillende samenstellingen marketeers met diverse achtergronden en specialismen samen specifieke vraagstukken en problemen tackelen. Het verbinden van mensen door cross-channel samen te werken zorgt ervoor dat je diverse kanalen beter op elkaar zijn afgestemd. Bonus tip: sloop naast je menselijke silo’s ook je datasilo’s.

 

Tip 5: Begin met de basis

Ga terug naar de basis. Als online marketeer ben je gezegend met een gigantische keuze aan de meest fantastische en kansrijke kanalen. Maar daar kleeft ook een groot nadeel aan: een overload aan kanalen zorgt voor gebrek aan focus. Je loopt daarmee het risico de kracht van ieder kanaal op zich teniet te doen, vanwege het te dun verdelen van je aandacht, content en budget. Eén van de meest nadelige gevolgen daarvan kan zijn dat je jouw doelgroep met te veel, te weinig of – erger nog – tegenstrijdige berichten gaat bestoken. Zo ben je bijvoorbeeld heel zichtbaar via Facebook Ads en straal je daar een strak en corporate identity uit, maar blijft er van die strakke corporate identity weinig over wanneer een bezoeker via een zoekopdracht op een diepere pagina dan je homepagina je website binnenkomt waar slordig geschreven, niet mobiel-vriendelijk opgemaakte content is op blijven staan.

Op zulke momenten kan het raadzaam zijn om terug te schalen in het aantal kanalen dat je inzet en te werken aan de kwaliteit van de absoluut noodzakelijke of kernkanalen waarmee jij het gros van jouw doelgroep bedient. Kwaliteit gaat voor kwantiteit. Het kan arbeidsintensief zijn om dit zelf uit te zoeken of hier een knoop in door te hakken. Tip: met de hulp van een specialist is dit relatief eenvoudig uit te zoeken door middel van het toepassen van segmenten.

 

Tip 6: Haal learnings uit je meest succesvolle kanalen

Werk in sprints, waarbij je de planning van jouw voornaamste kanaal als hoofdplanning neemt voor de rest van je kanalen. Stel, je zet nu by far je meeste budget in op SEA – grote kans dat je voor dat kanaal ook de meest geavanceerde uitgewerkte strategie en planning hebt ontwikkeld. Iets waar je andere kleinere kanalen van kunnen leren en piggy-backen.

Het aanpassen van een bestaande strategie van het kanaal A, door middel van kennis over kanaal B (aan de hand van best practices), levert je in een handomdraai meer structuur en focus op. Op die manier kun je tegen lage kosten de prestaties van je kleinere kanalen flink toe laten nemen. Let hierbij wel op voor het monkey see, monkey do-principe. Je moet altijd weten waarom iets werkt en het niet klakkeloos over nemen van een ander kanaal, zonder dat je begrijpt waarom het daar werkt. Een goede kennis van al je kanalen is hier een vaste vereiste. Heb je veel kennis van een specifiek kanaal maar veel minder van de rest? Hier kan je altijd de hulp van specialisten inschakelen voor het beste advies.

Aan de slag!

Dat waren Karst’s tips voor het verbeteren van jouw omnichannel-strategie. Heb je nog vragen, of wil je hulp met het opzetten van de juiste strategie voor elk kanaal voor jouw doelgroep? Neem dan contact op met onze specialisten.