Hoe kunnen e-commerce spelers met de coronacrisis omgaan? 6 tips

Sinds de uitbraak van het coronavirus COVID-19 in China staat het e-commerce landschap volledig op zijn kop. Wereldwijd worden maatregelen steeds verder aangescherpt om het virus onder controle te krijgen. Ook in Nederland zijn er rigoureuze maatregelen genomen om grip te krijgen op dit longvirus. Maatregelen als het afgelasten van bijeenkomsten van meer dan 100 mensen, het sluiten van alle uitgaansgelegenheden en de oproep aan heel Nederland om zoveel mogelijk thuis te werken, zijn enkele voorbeelden om een verdere uitbraak van het coronavirus te voorkomen. Maar wat betekent het coronavirus voor het e-commerce landschap? En hoe anticipeer je als bedrijf op de laatste ontwikkelingen? Dit zijn vragen die wij als online marketingbureau nu veel krijgen.

 

De impact van het coronavirus op webshops

De meeste webshops die we spreken geven aan dat ze op dit moment nog voldoende producten op voorraad hebben, maar dat de levertijden van nieuwe voorraad langer zijn dan gebruikelijk. We merken onder andere dat door de grote onzekerheid productintroducties en promotieacties worden uitgesteld. Ook het uitsluiten van campagnes en terugschroeven van advertentiebudgetten in Google Ads of andere online advertising-campagnes worden overwogen. Deze beslissingen worden gemaakt om te voorkomen dat op de langere termijn de voorraden in het geding komen.

 

Hoe om te gaan met het coronavirus? Wij geven 6 tips!

Er wordt veel stilgestaan bij de negatieve gevolgen voor webshops, maar hoe kun je ervoor zorgen dat de impact van deze crisis zoveel mogelijk beperkt blijft? Hieronder vind je 6 tips om als webshop te anticiperen op het coronavirus.

 

Tip 1: Advertising campagnes gericht op thuiswerkers

Denk goed na over het terugschroeven van online advertising-campagnes. Is dat wel de juiste keuze? Momenteel werken namelijk veel mensen vanuit huis en misschien hebben zij juist nu de behoefte en tijd om online te shoppen voor jouw producten. Dit biedt dus zeker kansen om je online verkopen op korte termijn een boost te geven.

 

Tip 2: Een adempauze: tijd voor nieuwe kansen en ontwikkelingen

De coronacrisis biedt ook de mogelijkheid om aan de slag te gaan met strategische keuzes of processen waar je normaal niet aan toe komt. Denk hierbij aan een nieuwe of verbeterde merkpositionering, digitale strategie, doorontwikkeling van de webshop of juist op het verbeteren van de organische vindbaarheid (SEO). Zo zorg je voor een goed fundament en een frisse start van het merk en de webshop na de crisis.

 

Tip 3: Evenement afgelast? Organiseer het online!

Zou jij binnenkort op een beurs of evenement staan, maar is die helaas afgelast? Veel bedrijven en organisaties kiezen nu voor een livestream, evenementenvideo of webinar. Zo hoeft helemaal niemand jouw evenement/presentatie te missen. Wij merken nu al een flinke toename in aanvragen via ons platform Webinartv.nl.

 

Tip 4: Producten niet op voorraad? Blijf in contact!

Wat als consumenten specifieke interesse hebben in een bepaald product, maar je hebt dit product niet meer op voorraad? Bied dan de mogelijkheid om gegevens achter te laten zodat je ze kunt opvolgen wanneer het product weer op voorraad is d.m.v. een geautomatiseerde e-mailcampagne. Indien men geen gegevens achterlaat dan is het belangrijk om wel in beeld te blijven en de consumenten aan je te binden door bijvoorbeeld een goede retargeting-campagne.

 

Tip 5: Communiceer eerlijk en helder naar je klanten

Voorzie potentiële en bestaande klanten van de juiste informatie. Geef je klant direct duidelijkheid over o.a. voorraden, levertijden en biedt extra zekerheden. Denk hierbij aan terugbetalingen zodra producten niet leverbaar zijn. Zorg dat deze informatie verwerkt is binnen alle online kanalen (webshop, e-mail, advertising campagnes etc.).

 

Tip 6: Voorzie in een goede digitale klantenservice

Zorg voor een goede (digitale) klantenservice wanneer men vragen heeft over producten en/of bestellingen. Denk hierbij aan een FAQ-pagina, live chat op de webshop en een goed ingerichte klantenservice-afdeling voor het beantwoorden van vragen via social media.

Extra ondersteuning nodig in deze vreemde tijd?

De specialisten van RIFF staan – vanuit huis – voor je klaar. Lees hier wat wij doen om onze klanten zoveel mogelijk te ondersteunen. Heeft jouw bedrijf ook wat extra ondersteuning nodig? Neem dan contact met ons op met jouw vragen en (mogelijke) knelpunten en wij denken met je mee!

Fenno van Driel

Fenno van Driel is sinds februari 2019 werkzaam als Online Business Consultant bij RIFF Online Marketing en maakt deel uit van het E-Commerce team.