Trends voor online marketing 2021

Wat gaat er in 2021 gebeuren op het gebied van online marketing? In deze blog laten we onze verschillende specialisten aan het woord over SEO, social, UX & CRO, analytics & data en e-mailmarketing. De perfecte voorbereiding op jouw plannen voor het nieuwe jaar!

Nick-de-Reuver1

Trends SEO

Nick de Reuver, Head of SEO:

“Een terugkerende trend op het gebied van SEO is de invloed die bepaalde UX elementen lijken te hebben op de zoekresultaten. Er is nog weinig over bekend maar op dit moment zijn we met de eerste onderzoeken bezig. Het lijkt er op dat Google bij bepaalde zoektermen de voorkeur heeft voor pagina’s met bepaalde elementen op de pagina. Zo lijkt er een verband te zijn tussen zoektermen voor het aanvragen van een krediet en velden met geboortedatum en hoogte van het krediet nodig. Ook het toevoegen van prijzen en winkelwagenknoppen op categoriepagina’s lijkt meegenomen te worden in de bepaling van de rankings. Uiteraard zijn we nog druk bezig met diverse onderzoeken om meer inzichten te krijgen en bepaalde zaken uit te sluiten. Zodra hier meer over bekend is lees je dit op ons blog!”

Roos-Merkus

Trends social

Roos Merkus, Online Advertising Consultant:

Mobile first, video & interactie
De concurrentie van bedrijven & merken op social media is hoog! Het is allang geen kwestie meer van aanwezig zijn, maar van opvallen. Investeer daarom in een goede voorbereiding en strategie. De focus op kwaliteit versus kwantiteit gaat ervoor zorgen dat je meer en betere resultaten gaat behalen. Zeker nu Facebook heeft aangekondigd vanaf volgend jaar regels heeft gesteld aan het advertentievolume per pagina. Mobiel is en blijft het belangrijkste device als het gaat om het gebruik van social media. Mobile first content is daarom een must. Dit betekent investeren in verticale banners & video’s. Interactieve elementen zorgen ervoor dat die duim blijft hangen of toch die klik of swipe-up maken. Denk hierbij aan een video, product-tags, gifjes, maar ook een poll of een quiz.
Gezien de grote groei van TikTok in Nederland dit jaar verwacht ik ook dat de advertentiemogelijkheden in ons land snel wordt gelanceerd. Dit kan voor vele bedrijven een belangrijk kanaal worden in 2021. Zorg ervoor dat je aanwezig bent op de platformen waar jouw doelgroep zit.

Hopt logo

Trends bij onze klant: Hopt.nl

Berry Plokker, Country manager eCommerce:

We zien dat mede door COVID-19 FMCG artikelen die nog niet compleet ingeburgerd waren mbt online bestellen (zoals boodschappen, drank, etc) een enorme spurt hebben gemaakt. Dit jaar hebben mensen meer thuis doorgebracht, waardoor onze orders aan huis flink zijn gegroeid. Eigenlijk zien wij deze “trend” in 2021 niet verminderen en we verwachten dat het online bestellen van bier, meer zal toenemen. Je zou kunnen zeggen dat eCommerce nog meer in een stroomversnelling is geraakt.

 

Ook zien wij een trend mbt tot het thuisgebruik van bier, waarbij mensen meer voor “beleving” gaan – door bijvoorbeeld het café in te wisselen voor een PerfectDraft thuistap, om zo op een veilige manier van een tapbier te kunnen genieten.

Deze beleving zijn we ook terug in het bestelgedrag, conversie gedrag van consumenten, waar we zijn dat ze verrast willen worden én gaan voor kwaliteit! Daarnaast zijn we dat mensen steeds vaker gaan voor “sessionable” bieren, wat  betekent dat deze laag in alcohol zijn, een gezondere keuze dus.

Karst-Pullens

Trends analytics en data

Karst Pullens, Digital Analytics Consultant:

“2021 wordt het jaar waarin we grote veranderingen gaan zien met betrekking tot het verzamelen en gebruik van (online) data voor marketingdoeleinden. Ook zeggen we gedag tegen third-party cookies (en moet je dus kijken hoe je eigen klantdata verzameld!). Werk je met Google Tag Manager en Google Analytics? Dan is het slim om nu al aan de slag te gaan met de nieuwe Server Side GTM container en de App + Web variant van Google Analytics.”

 

Benieuwd naar alle analytics en data trends? Bekijk hier de hele blog van Karst.

Xei-Hulshoff

Trends UX & CRO

Xeï Hulshoff, UX & CRO Consultant:

“Vanuit UX en CRO oogpunt verwacht ik dat er in 2021 twee dingen nog belangrijker gaan worden: positionering en personalisatie. Het online landschap raakt steeds meer verzadigd, er zijn veel concurrenten die hetzelfde product aanbieden, daardoor moet er nog harder gewerkt worden aan de positionering, zodat mensen niet alleen voor het product kiezen dat je aanbiedt, maar ook voor jouw bedrijf. Daarnaast kunnen we met personalisatie gaan zorgen dat de ervaring op de website en aansluitende kanalen beter past bij de bezoeker. Je verwart ze niet met irrelevante informatie en begeleid ze beter naar het product dat wel bij ze past.”

Danielle-Groeneveld

Trends e-mailmarketing

Danielle Groeneveld, e-mailmarketing consultant:

“In 2021 zullen er 3 thema’s nog hoger op de e-mailmarketing agenda komen te staan: privacy, interactiviteit en personalisatie. Op het gebied van privacy en wetgeving krijgen we in 2021 naar alle waarschijnlijkheid te maken met de e-Privacyverordening en een wijziging van de Telecommunicatiewet. Naast deze ‘serieuze’ onderwerpen zullen in 2021 e-mails ook steeds leuker worden om te openen, met CSS-animaties, de groei van AMP e-mail en effecten zoals rollovers en carrousels. Tot slot: personalisatie zal alleen nog maar een grotere rol gaan spelen, door slimme koppelingen met andere systemen.”

Trends bij onze klant: VKG Keurmerk

Kitty Rossen

Wat ik met name volgend jaar verwacht is een verdere uitbreiding van aanbod op online bijeenkomsten en webinars. En gekoppeld daaraan: verbinding leggen en houden met je (potentiële) klanten. Aansluiting houden en verdiepen met je klanten en potentiële klanten is altijd een belangrijk thema. En nu met de corona ontwikkelingen is dat nog uitdagender dan normaal vanwege het wegvallen van persoonlijk contact.
Ik denk dat de productontwikkeling van de online diensten een enorme vlucht zal nemen en hopelijk marketeers en communicatiespecialisten gaat verrassen.