De voor- en nadelen van Amazon

Onlangs was het dan eindelijk zover: Amazon heeft de Nederlandse markt officieel betreden met een groot assortiment. Je zou de komst van Amazon bijna zijn vergeten door de Corona pandemie die ons land flink in zijn greep houdt. Toch is het belangrijk om ook in deze bizarre tijd aandacht te besteden aan deze grote speler, want één ding is zeker, Amazon gaat ons e-commerce landschap flink opschudden. Wat betekent de komst van Amazon voor jou als webshop en is het slim om jouw producten aan te bieden op dit platform? Als je een webshop hebt dan verkoop je hoogstwaarschijnlijk al via Bol.com of andere marketplaces en kan het dus interessant zijn om je producten ook op dit platform aan te bieden. Enkele klanten van ons zijn al gestart met de verkoop van hun producten via Amazon en krijgen we steeds vaker de vraag gesteld: ‘Moet ik nu wel of niet gaan verkopen op Amazon?’ In dit blog lees je een aantal voor -en nadelen zodat je een goede afweging kunt maken.  

 

De voordelen van het verkopen op Amazon

Als webshop kan het erg interessant zijn om Amazon toe te voegen als extra verkoop kanaal aan je online strategie. Dit kan vooral aantrekkelijk zijn voor webshop eigenaren die nieuwe (internationale) doelgroepen willen aanboren.  

 

  • Geen kosten voor eigen branding 

Als verkoper surf je mee op de naamsbekendheid van Amazon. Je hoeft hierdoor minder te investeren in eigen branding. Zo kent 74% van de Nederlanders Amazon al van naam, zonder dat ze hiervoor promotiecampagnes te hebben gevoerd binnen Nederland. Consumenten kunnen dus veel makkelijker jouw producten vinden. Daarnaast zien we dat het steeds moeilijker is om zichtbaar te zijn binnen Google op zowel organisch als betaald vlakWanneer je niet in een nichemarkt zit is de concurrentie binnen Google moordend waardoor de advertentiekosten flink kunnen oplopen.    

 

  • Buitenlandse markten veroveren 

Door je producten aan te bieden op Amazon is het gemakkelijk om nieuwe buitenlandse markten aan te boren. Je kunt namelijk met één account klanten uit heel Europa bereiken met de zes EU-marktplaatsen van Amazon.  

 

  • Meeliften op het serviceniveau van het platform 

Net als bij Bol.com kun je ervoor kiezen om de logistiek uit handen te geven, je maakt dan gebruik van Fulfillment by Amazon. Je stuurt een voorraad naar een distributiecentrum van Amazon en zij regelen vervolgens de opslag, de verzendingen, klantenservice en afhandeling van retourzendingen. Hierdoor kan Amazon de snelheid van verzendingen garanderen wat een positief effect heeft op de ranking van je product binnen de product resultaten van Amazon.  

 

 

De nadelen van het verkopen op Amazon

Het verkopen van je producten via Amazon kan ook zijn nadelen hebben, je bent namelijk als deelnemer op het platform afhankelijk van het reilen en zeilen van Amazon.  

 

  • Je bent geen eigenaar van jouw klantdata 

Het hele verkoopproces vindt plaats via Amazon. Hierdoor worden zij eigenaar van de data over jouw producten en klanten. Het is dan ook niet mogelijk om klanten te benaderen met interessante aanbiedingen zodat zij herhaalaankopen bij jouw gaan doen. Daarnaast loop je ook de kans dat Amazon zelf aan de haal gaat met jouw producten als ze zien dat het goed loopt.  

 

  • Weinig invloed hoe je producten worden gepresenteerd 

Om je producten aan te bieden op Amazon maak je gebruik van een productfeed. Echter, wanneer jouw producten op Amazon staan gaat de verkoop niet vanzelf. Het product moet namelijk nog wel vindbaar zijn. Door aandacht te besteden aan SEO kun je ervoor zorgen dat jouw producten beter zichtbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van zoekwoorden in de product titel. Echter ben je wel afhankelijk van het algoritme van Amazon en zijn er een hoop andere factoren die bepalen hoe hoog je komt te staan binnen de resultaten.  

 

  • Je winstmarges nemen af

Net zoals bij Bol.com en andere marketplaces betaal je over elke verkoop een commissie aan Amazon. Deze commissie kan variëren tussen de 10 en 15% afhankelijk van de productcategorie. Daarnaast betaal je een maandelijkse vergoeding van 39 euro, ongeacht of je iets verkoopt of niet. Na deze kosten ben je helaas nog niet klaar. Start je namelijk met verkopen via Amazon dan begin je met een lage ranking. Je kunt de ranking verbeteren door gebruik te maken van sponsored products, dit kun je vergelijken met het adverteren via Google Ads. Al met al blijft er weinig marge over.  

 

Aan de slag!

Overweeg jij om jouw producten aan te bieden via Amazon of een andere marketplace? Bedenk dan eerst of dit bij je past en ben bewust van alle voor- en nadelen. Houd er rekening mee dat een extra verkoopkanaal meer tijd gaat kosten. Wil je advies of je nu wel of niet moet gaan verkopen via Amazon, neem dan contact met ons op!