Bereik jouw B2B-klanten via Google Ads

Het bereiken van B2B-klanten vergt een andere aanpak dan van B2C-klanten. Waar de B2C-klanten een relatief kort beslissings- en aankoopproces doorlopen, is dit proces een stuk uitgebreider bij de B2B-klanten. Naast een langer beslissings- en aankoopproces zijn er tevens meer mensen betrokken die zeggenschap hebben over de aankoop in kwestie. Via Google Ads kan je hier op verschillende manieren op inspelen.

 

Doelgroepen

Te beginnen met de mogelijkheden binnen de doelgroepen. Google Ads geeft tegenwoordig de optie om doelgroepen toe te voegen op basis van de branche en de bedrijfsgrootte van het bedrijf waar zij werkzaam zijn. Dit biedt vele kansen voor de B2B-markt. Daarnaast zijn de InMarket en Remarketing-doelgroepen eveneens zo effectief. InMarket-doelgroepen zijn op het huidige moment actief onderzoek aan het doen of plannen aan het maken voor een bepaald product of een bepaalde dienstverlening. Remarketing-doelgroepen of RLSA’s (Remarketing Lists for Search Ads) zijn waardevol om in te zetten aangezien je hiermee eerdere websitebezoekers kan targeten. Deze lijsten zijn gemakkelijk te koppelen aan je Search-campagnes.

 

Doelgroepen in Google Ads

 

Zorg ervoor dat, in bijna alle gevallen, de doelgroepen ter observatie worden toegevoegd. Google kan niet altijd de volledige informatie van de zoeker ophalen. Bovendien wordt op deze manier de advertentie aan iedereen getoond die het betreffende zoekwoord intypt en kan je gemakkelijk de biedingen aanpassen en ophogen voor je ingestelde doelgroepen.

Het kan daarentegen interessant zijn om je doelgroepen te targeten, waar je advertenties alleen zichtbaar worden voor je ingestelde doelgroepen, wanneer je enkel wil adverteren voor bijvoorbeeld de bezoekers die al op de website zijn geweest (zie het kopje Retargeting). Hier kan je brede zoekwoorden inzetten zonder dat het budget hier snel op leegloopt.

 

Zoekwoorden en content

Welke zoekwoorden kunnen dan het best ingezet worden? Uiteraard woorden die gericht zijn op de dienstverlening of het product. Voeg eventueel ook de branche(s) toe waar de focus op ligt. Probeer daarnaast de particuliere markt uit te sluiten door gebruik te maken van vaktaal. Dit kun je inzetten als zoekwoord maar eveneens binnen de content van je advertentie. Tevens straal je hiermee autoriteit en betrouwbaarheid uit: ‘Zij weten waar ze het over hebben’. Mocht het gaan om een internationale campagne, probeer dan een native speaker aan te haken die kan helpen met het vertalen en het uitsluiten van irrelevante zoekwoorden.

 

Generiek Branche-gerelateerd Vaktaal
Camera die warmte meet Warmtebeeldcamera, onderzoekslaboratoria Thermografische camera
Displays Display voor retail In-store communicatie

 

Naast de zoekwoorden is ook de content van zowel de advertenties als de bijbehorende landingspagina’s belangrijk om af te stemmen op het B2B-verkeer. Zij zijn opzoek naar informatie rondom de focuspunten van iedere belanghebbende. Geef ze dit door middel van sterke en relevante content op ieder vlak, bijvoorbeeld middels whitepapers of brochures. Verwerk dit ook in de advertentie met bijvoorbeeld de optie: ‘Download brochure’ of ‘Vraag demo aan’.

 

Belanghebbende Focus bij aanschaf
Eigenaar Is het nodig?
Financieel manager Is het rendabel?
Bouwmedewerker Is het handig in gebruik?

 

Mocht er gebruik gemaakt willen worden van display-advertenties, zorg er dan voor dat deze op kwalitatieve plaatsingen te zien zijn, bijvoorbeeld middels vakmedia of een niche-omgeving. Uiteraard kun je ook denken aan de top van de Nederlandse sites, mocht je doelstelling bijvoorbeeld primair bereik zijn.

 

Conversies

Uiteindelijk is het de bedoeling dat er een conversie of lead wordt gegenereerd. Omdat het in de meeste gevallen niet simpelweg om aanschaf van een product gaat, moet er goed worden afgestemd op welke conversie er gestuurd gaat worden. Dit kan gaan om het maken van een afspraak, contact opnemen via e-mail of telefoon of het aanvragen van bijvoorbeeld een demo of offerte. Om te bepalen waar opgestuurd gaat worden is het goed om door te rekenen hoeveel een bepaalde conversie of lead daadwerkelijk oplevert.

Vanwege het langere beslissingsproces van de B2B-klanten is het daarnaast aan te raden een langere conversieperiode in te stellen. Waar over het algemeen een periode van 30 dagen wordt gehanteerd kan dit voor de B2B-klanten verlengd worden tot 90 dagen.

 

Retargeting

Tot slot zullen er, tevens vanwege de langere beslissingsperiode en de hoeveelheid mensen die betrokken zijn, veel potentiële klanten verschillende websites bezoeken. Om hen niet kwijt te raken is het verstandig om altijd een retargeting-campagne te laten lopen. Focus deze vooral op de bezoekers die al een actie hebben uitgevoerd op de website maar nog geen concrete lead zijn geworden of geconverteerd hebben. Zo blijf je in het beslissingsproces aanwezig.

Conclusie

Door hoger te bieden op de Remarketing-doelgoepen of de doelgroep binnen de branche en/of bedrijfsgrootte in kwestie worden de advertenties getoond aan relevanter publiek. Om dit publiek vervolgens te overtuigen van een conversie of lead is het van belang om de zoekwoorden en content van de advertenties én landingspagina’s zo relevant en zo sterk mogelijk te maken. Hierbij moet iedere belanghebbende binnen het beslissings- en aankoopproces meegenomen worden. Stem duidelijk af welke conversies er gemeten worden en op welke conversie wordt gestuurd en zorg ervoor dat de verlaters van de website opnieuw getarget worden middels retargeting. Op deze manier bereik jij jouw B2B-klanten via Google Ads.

Aan de slag!

Heb jij hulp nodig met het bereiken van jouw B2B-klanten? Neem dan contact met ons op. Onze specialisten staan voor je klaar!

Janneke Sprangers

Sinds 2019 is Janneke Sprangers werkzaam bij RIFF Online Marketing. Ze is begonnen met een focus op SEA maar heeft haar kennis uitgebreid naar het adverteren binnen Social Media. Ze is elke dag bezig met het ontwikkelen van haar eigen kennis en het optimaliseren van zowel haar SEA als haar Social accounts.