Award-winning RIFF Digital Marketing & Klium: Vernieuwde Google Shopping structuur resulteert in explosieve groei

Klium heeft op 26 november 2020 de BeCommerce Award in de categorie ‘The Advertising Campaign Award’ gewonnen. Een prachtige bekroning op de samenwerking met RIFF Digital Marketing! Ze wonnen deze prijs voor een vernieuwde Google Shopping structuur waarbij slim gebruik gemaakt wordt van tooling en automation. Het resultaat: een explosieve omzet- en rendementsgroei, en een verlaging van de kosten.

 

De uitdaging

Met meer dan 160.000 producten is Klium de grootste webshop in Nederland en België voor professionals en doe-het-zelvers. Klium gaf RIFF de opdracht om binnen het bestaande advertentiebudget van Google Shopping een rendementsgroei te realiseren van minimaal 30%. Om dit te verwezenlijken moest het bestaande budget nóg slimmer ingezet worden door specifiek te kijken naar de kosten versus de verkoopprijs per product. Een groot nadeel: Google Shopping is er simpelweg niet op ingericht om te adverteren op specifieke zoekwoorden. Hierdoor is het lastig om verschillende biedingsniveaus toe te passen, waardoor ook producten met weinig marge relatief veel advertentiekosten kunnen maken.

 

De oplossing

Door slim te werken met het uitsluiten van bepaalde woorden per campagne prioriteit is het mogelijk om tóch gerichte campagnes op zoekwoorden in Google Shopping te bouwen. Met behulp van onze partners Adchieve en PPC Samurai heeft RIFF een nieuwe Google Shopping Structuur ingericht voor Klium. Campagnes worden gesegmenteerd op basis van merken en productprijzen. Daarnaast wordt er gekeken naar mogelijke biedingen per segment, het uitsluiten van bepaalde zoektermen en hogere biedingen op gerichte zoekopdrachten.

 

Het resultaat

De resultaten blijken nóg beter dan verwacht, zo blijkt er niet alleen een toename van het rendement te zijn, maar ook de omzet is gestegen door deze strategie. Daarnaast is er sprake van een flinke kostenbesparing.

 

                     Klium Nederland                      Klium België
rendementsgroei
52,9% omzetgroei
rendementsgroei
48,8% omzetgroei
omzetgroei
69,1% rendementsgroei
omzetgroei
91,6% rendementsgroei
kostenbesparing
9,6% kostenbesparing
kostenbesparing
22,3% kostenbesparing

 

Davy Agten – E-commerce Manager Klium:

“Een mooie samenwerking tussen RIFF Digital Marketing, Adchieve, PPC Samurai en Klium.
Great teamwork creates great results.”

Aan de slag!

Wil jij ook aan de slag met slimme Google Shopping campagnes? Neem dan contact met ons op. We sparren graag met je over de mogelijkheden!

Fenno van Driel

Fenno van Driel is sinds februari 2019 werkzaam als Online Business Consultant bij RIFF Online Marketing en maakt deel uit van het E-Commerce team.