5 tips voor meer organische clicks vanuit zoekmachines

Dit artikel verscheen eerder op TwinkleMagazine.nl.

Bovenaan in de zoekresultaten staan, het blijft een doorlopend gevecht. Organische zoekresultaten worden steeds meer benadeeld ten opzichte van betaalde advertenties, en zelfs binnen de organische resultaten is het steeds moeilijker om bovenaan te komen. Maar is die hogere positie nog wel relevant? En kijkende naar de vele aanpassingen aan Google’s algoritme, waar moeten we op in gaan zetten?

De veranderingen hebben ervoor gezorgd dat we als SEO-specialisten verder moeten kijken dan enkel en alleen de positie in de organische zoekresultaten. Gedragsfactoren spelen een steeds belangrijkere rol, aangezien Google het menselijk gedrag steeds beter probeert te begrijpen met toevoegingen zoals Rankbrain aan het algoritme. De click-through-rate lijkt daarmee belangrijker te zijn geworden dan ooit te voren. In dit artikel laat ik je zien waarom het CTR zo belangrijk is en hoe je er voor zorgt dat jouw CTR beter wordt dan ooit tevoren!

 

Click-through-rate

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: onze SEO-specialisten krijgen regelmatig deze wens van klanten door: “Hoe hoger ik in Google sta, hoe meer bezoekers ik naar mijn website trek.” Eens? Of niet? De praktijk achter deze uitspraak ligt iets genuanceerder. Het is een feit dat zoekresultaten die hoger in de zoekresultaten staan vaker worden bekeken. Maar dit betekent niet per definitie dat een hogere positie tot meer bezoekers leidt.

Laten we dit eens testen door een kleinschalig onderzoek te doen met jou als testpersoon. Hieronder volgt een tweetal zoekresultaten. Op welk zoekresultaat zou jij klikken?

 

Zoeken naar fopspeenZoeken naar hamburger

 

Het is zeer waarschijnlijk dat je niet één keer op het 1e zoekresultaat geklikt zou hebben. De kans is groot dat je op de resultaten met de gele sterretjes, recensies, hebt geklikt, of met de aantrekkelijkste afbeelding. Of op het zoekresultaat met de meest opvallende en wervende titel en beschrijving. En dan te bedenken dat je in deze test niet eens een directe zoekintentie hebt!

 

Conclusie: SEO draait tegenwoordig niet meer alleen om die toppositie in de organische zoekresultaten. Er komt veel meer bij kijken, zoals het aandachttrekkend vermogen dat jouw zoekresultaat in Google heeft. En wanneer je die aandacht van je bezoekers hebt weten te trekken, stimuleert jouw zoekresultaat gebruikers dan om te klikken? Sluit jouw zoekresultaat aan bij de zoekintentie die gebruikers hebben? Wij geven je alvast 5 praktische tips waarmee je zó aan de slag kan.

 

Hoe zorg ik voor meer aandachttrekkend vermogen en een hogere CTR?

 

1. Zorg dat ‘zoekers’ letterlijk sterretjes zien

Tja, die gele sterren zorgen toch echt voor meer aandachttrekkend vermogen. Dit ligt natuurlijk voor de hand, maar het is bizar hoeveel websites deze sterren niet kunnen inzetten omdat ze geen reviews hebben of doordat de reviews niet correct zijn opgemaakt met behulp van rich snippets. Feit is dat het ontbreken van deze gele sterren ten koste gaat van de optimalisatie van je zoekresultaat. Niet alleen vallen ze extra op door de kleur, maar ook door de extra ruimte die ze in beslag nemen. Kortom, heb je ze nog niet? Get them!

 

2. Werk met icoontjes via unicode

Icoontjes zijn een leuke manier om op te vallen in de zoekresultaten. Zo zie je steeds vaker vinkjes (✓) terug in de meta-description van websites. Zoals je kunt zien in onderstaande top 3.

 

Zoeken naar kerstpakketten

 

Dit is een erg goede manier om het aandachttrekkend vermogen van jouw zoekresultaat te verhogen. De vinkjes zijn inmiddels al een beetje achterhaald, maar er is nog veel meer mogelijk door gebruik te maken van unicode. Zo kun je gebruik maken van hartjes, zonnetjes, sneeuwpoppen, bloemetjes en nog veel meer. Kies een opvallend icoontje dat past bij jouw business en geef je CTR een boost.

 

Zoeken naar fopspeen

 

Met de tool op Saney.com kun je alle beschikbare icoontjes bekijken en meteen gebruiken om jouw eigen zoekresultaat aantrekkelijker te maken. De icoontjes worden in de titels vaak niet getoond en niet alle icoontjes worden goed weergegeven. De weergave kan tevens verschillen per browser. Ik adviseer je daarom om hiermee te gaan testen. Kijk wat werkt voor jouw website en zorg er zo voor dat jouw zoekresultaat onderscheidend is!

 

3. Zorg voor een pakkende paginatitel en een wervende meta-description

De paginatitel is niet alleen belangrijk voor de SEO van je website, maar is ook van cruciaal belang om gebruikers te verleiden op jouw zoekresultaat te klikken. Een nietszeggende en niet opvallende paginatitel zal er voor zorgen dat gebruikers snel over je resultaat heen scrollen en er niet op klikken. De paginatitel moet aansluiten bij de zoekintentie die de gebruiker heeft en moet stimulerende (zoek)woorden bevatten.

Tip! De paginatitel moet daarnaast niet langer zijn dan 60 karakters.

Alhoewel de meta-description geen directe bijdrage heeft aan jouw SEO, is deze wel van groot belang bij het optimaliseren van je CTR. Zodoende heeft een geoptimaliseerde meta-description een indirect effect op de SEO van jouw website.

Tip! De meta-description moet zo’n 135 tot 160 karakters bevatten.

 

4. Optimaliseer je meta-description voor mobiele zoekresultaten

We leven tegenwoordig in een mobiel tijdperk waarbij mobile-friendly een belangrijke factor is om een ranking binnen bijvoorbeeld Google te krijgen. Daarom is het schrijnend om te zien dat snippets vaak niet geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten. Zie hieronder bijvoorbeeld de top 3 van één van de meest gebruikte zoekwoorden in Nederland: vliegtickets.

 

Zoeken naar vliegtickets

 

Geen (emotionele) triggers om te klikken, geen relevante icoontjes die de aandacht trekken en door Google afgekapte meta-descriptions die het lezen lastig maken. Dit ziet er onverzorgd uit wat ten koste kan gaan van de aandacht van de consument. Het gevolg? Een lagere CTR! Waarom zouden we de snippet niet volledig voor mobiel gaan optimaliseren? Of kunnen we de snippet voor zowel mobiel als desktop optimaliseren? Om deze vraag te beantwoorden heb ik een kleine test gedaan.

Test: Werkt het om interpunctie toe te voegen om zuivere meta-descriptions te krijgen op zowel mobiel als desktop?

 

Zoeken naar behangLinks: description op smartphone die door Google is afgekapt met … omdat hij te lang is.
Rechts: description op smartphone die niet is afgekapt doordat er interpunctie (punt) is toegevoegd.

 

Zoals je ziet kan je interpunctie op een slimme manier gebruiken, zodat Google weet wanneer een zin eindigt en hij automatisch de meta-description verkort op de mobiele zoekresultaten. Bij het zoeken op de desktop staat hier nog een extra USP achter aangezien we daar net wat meer ruimte hebben!

 

5. Combineer SEO-zoekwoorden met emotionele triggers

Het is wetenschappelijk bewezen dat emoties zoals woede, afschuw, bevestiging en angst het CTR en het conversieratio verhogen. Indien al jouw concurrenten al geoptimaliseerde titels en meta-descriptions hebben, dan kan het toevoegen van emotionele factoren er voor zorgen dat jouw resultaat meer opvalt en daardoor een hogere CTR krijgt.

 

Welke pagina’s verdienen als eerste de aandacht?

Heb je een webshop met duizenden producten en honderden categorieën? Dan kan het erg lastig zijn om je focus te bepalen. Met welke producten en categorieën begin je? Je kunt immers niet de gegevens van duizenden pagina’s binnen korte tijd optimaliseren om zo de CTR van iedere pagina een boost te geven.

Hier kan een bureau bij helpen. Met handige tools worden alle pagina’s geanalyseerd en een lijst opgesteld van welke pagina’s als eerste de volledige aandacht verdienen als het gaat om het verbeteren van de CTR. Ook voor kleinere webshops of dienstverlenende bedrijven is deze werkwijze erg interessant, omdat er uitstekend bepaald kan worden welke pagina’s er als eerste geoptimaliseerd moeten worden om op korte termijn de beste resultaten te krijgen.

 

Aan de slag!

Wil jij met jouw zoekresultaten de concurrentie aftroeven? Neem dan vrijblijvend contact op met onze SEO-specialisten. Wij kunnen je helpen om op een slimme manier snel meer organisch verkeer naar jouw website te realiseren. Lees ook de andere artikelen op onze blog voor de laatste tips & tricks op het gebied van online marketing.