Alles wat je wilt weten over Accelerated Mobile Pages

Sinds 24 februari 2016 is AMP (Accelerated Mobile Pages) van Google in gebruik genomen, als dé oplossing om websites geschikt voor mobile te maken. Maar hoe werkt het? Is deze oplossing nog wel actueel? En wat zijn de voor- en nadelen hiervan? Wij zetten in dit artikel de belangrijkste zaken rondom de Accelerated Mobile Pages op een rijtje.

 

Wat is AMP en voor wie is het?

AMP staat voor Accelerated Mobile Pages en is een project van samenwerkende partijen zoals Google, Twitter en verschillende uitgevers waaronder de New York Times en BBC. Maar ook advertentieplatformen zoals DoubleClick & Adsense werkten mee om de advertentie-ervaring te verbeteren. AMP is nuttig voor websites met veel statische content (geen interactieve elementen). Het ligt dus voor de hand dat vooral uitgevers er interesse in tonen. Maar wat houdt het in? Heel kort door de bocht zijn AMP’s eigenlijk gewone html-pagina’s op dieet, een light-variant van dezelfde pagina speciaal voor mobile. Dit is overigens niet te verwarren met mobile-friendly pagina’s. Een mobile-friendly pagina is een pagina speciaal ontwikkeld voor mobile devices en kán AMP bevatten, maar dit hoeft niet.

 

amp voorbeeld

 

Hoe werkt het?

Snelheid bij websites is belangrijk. Niemand zit te wachten op lange laadtijden en waar er nog enigszins geduld is op desktop, hebben consumenten dit meestal niet op mobile devices – de gemiddelde wachttijd waarna mensen de pagina verlaten is 3 seconden. Met AMP wordt de laadtijd van de pagina aanzienlijk verkort door het ‘uitkleden’ van de html op de pagina. Alleen de relevante delen worden geladen, waardoor zware elementen niet onnodig jouw tijd (en data) opslokken. Daarnaast laden de pagina’s in eerste instantie vanuit Google’s eigen cache, waardoor het al een stukje ‘pre-loaded’ is voordat je er überhaupt op geklikt hebt. Na het openen van de pagina laden bovendien nog andere elementen in, waardoor je al kan gaan lezen voordat écht alles al geladen is.

 

Hoe ziet AMP eruit in de zoekresultaten en wanneer wordt het getoond?

Google laat je vanuit de zoekresultaten (SERP) zien dat het om een AMP gaat door middel van een “lightning bolt” icoontje en de tekst AMP, dit ziet er als volgt uit:

amp logo

Voordat AMP daadwerkelijk wordt getoond zijn er wel een aantal omstandigheden vereist:

  • Je surft op mobiel
  • Er zijn AMP’s beschikbaar voor de zoekopdracht
  • Je mobiel beschikt (op dat moment) over een lage internetsnelheid, dat kan dus ook tijdelijk zijn.

 

Hoe werkt de techniek achter AMP?

AMP’s tonen alleen de minimaal benodigde informatie aan de gebruiker. Alle AMP-pagina’s worden gecached door Google. Elementen zoals foto’s of advertenties worden alleen gedownload wanneer de kans groot is dat ze gezien worden en laden pas later dan de rest van de content.

Technisch bestaat AMP uit de volgende elementen:

  • AMP html: normale html met restricties en aangevulde html met speciale AMP-eigenschappen
  • AMP JavaScript; een externe JavaScript-bron zorgt voor snelle rendering, vooral doordat alle externe bronnen asynchroon worden geladen (het één hoeft niet te wachten op het ander). Daarnaast ondersteunt AMP sinds april 2019 ook custom JavaScript mits dit voldoet aan enkele regels.
  • Google AMP cache; werkende AMP’s worden door Google gecached en via een proxy-gebaseerd content delivery network (CDN) uitgeserveerd.

 

Implementatie van AMP

amp zoekopmaak

Bij de implementatie van AMP dien je rekening te houden met de volgende zaken:

Kijk voor alle specifieke en actuele vereisten op de website van het AMP-project.

 

De voor- en nadelen van AMP

Natuurlijk is nu de grote vraag of het wel een voordeel heeft om statische pagina’s jouw website AMP-ready te maken. Het belangrijkste voordeel van de techniek is de laadtijd. Omdat jouw pagina in afgezwakte html-code vanuit de cache van Google’s eigen servers geladen wordt zijn de pagina’s veel sneller dan jouw eigen website op desktop is. En deze snellere laadtijd heeft een bijkomend voordeel: Google beloont pagina’s die snel laden met een betere ranking in hun zoekmachine. En voor de inspanning hoef je het niet te laten: immers voor bijvoorbeeld WordPress-websites zijn er al handige plug-ins te gebruiken, en normale contentpagina’s lenen zich heel goed voor deze oplossing. Bovendien is het opsporen van fouten makkelijk: er zit zelfs een speciale functie in de Search Console. Neem als voorbeeld deze optie voor ‘berichten’-pagina’s:

amp berichten

Maar de techniek is ook niet zonder nadelen. Als je een beetje basiskennis van SEO hebt, weet je dat ‘duplicate content’ schadelijk is voor jouw website*. En de toevoeging van /amp achter de url creëert feitelijk een tweede pagina met identieke content. Toch is de oplossing, mits correct uitgevoerd, hier niet vatbaar voor. Google zal jouw website hier niet voor straffen. Een tweede mogelijk nadeel is het verlies van controle over je pagina’s. Immers, de html wordt dusdanig ingekort dat bijvoorbeeld branding eronder kan lijden. Voor AMP is dit van ondergeschikt belang, maar misschien is dit voor jou net zo belangrijk als de content op de pagina. Gelukkig is het mogelijk om zelf custom JavaScript toe te voegen, waardoor je weer wat aan controle wint. En tot slot: snelle laadtijd vanuit de cache is leuk, maar wat als je verbinding zelf de snelheid heeft van een inbelverbinding uit 1993?

 

* Een hardnekkige misvatting is dat duplicate content ‘bestraft’ wordt door Google door alles een lagere ranking te geven. Dit is niet waar, maar het zorgt er wel voor dat de ‘duplicate’ pagina’s allemaal een ranking krijgen, en elkaar gaan verdrukken. Uiteindelijk resulteert dit in een lagere ranking dan je gehad zou hebben als je maar één pagina (url) gehanteerd had. De toevoeging van /amp maakt een nieuwe url aan, en als dit niet juist gedaan wordt ziet Google het als een nieuwe pagina… en dus duplicate content.

 

Conclusie

In de ruim drie jaar dat AMP bestaat is het uitgegroeid tot een breed gedragen oplossing binnen de markt. Zeker in een land als Nederland plukken gebruikers er de vruchten van, omdat de meeste mensen surfen op hun smartphone en er bijna overal wel een goed 4G-bereik is. Bovendien is de implementatie ook niet zo moeilijk, en met de recente toevoeging van custom JavaScript wordt er steeds meer mogelijk. Maar: denk goed na voor je het gaat uitvoeren, en laat het zoveel mogelijk door experts doen om zo de mogelijke nadelen al vroeg in de kiem te smoren.

 

Extra informatie en bronnen

Meer weten over AMP en de manier waarop jij het kunt implementeren? Neem dan vrijblijvend contact op met onze SEO-specialisten of bekijk onderstaande sites voor extra informatie.

 

Op de hoogte blijven?

Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen en handige tips om meer uit je online marketing te halen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en neem ook eens een kijkje op onze blog!