De meest opvallende Black Friday & Cyber Monday zoektrends

Waar het zoekvolume voor de zoekopdracht “Black Friday” jaar op jaar stijgt, liet “Cyber Monday” dit jaar voor het eerst een daling zien in Google. Wat kunnen mogelijke oorzaken zijn en hoe kun je voorbereidingen treffen voor volgend jaar?

 

Nog steeds een stijgende trend voor Black Friday

Op basis van onderstaande Google Trends data kan geconcludeerd worden dat het zoekvolume van de zoekopdracht “Black Friday” nog steeds stijgende is, echter wel in mindere mate dan de voorafgaande jaren. In 2017 was er nog een stijging van 45,6 procent ten opzichte van het voorafgaande jaar. In 2019 is dit nog slechts een stijging van 4 procent. Een logische verklaring kan zijn dat mensen steeds meer bekend zijn met Black Friday door de talloze uitingen over Black Friday in bijvoorbeeld reclames en nieuwsbrieven. Zal het zoekvolume komend jaar nog verder stijgen? Of is de piek dit jaar al bereikt? In een vervolgonderzoek zullen we antwoord geven op deze vragen.

 

Trend Black Friday afgelopen jaren

JaarVerschil in %
2019+4
2018+29,2
2017+45,6

 

Cyber Monday-zoekgedrag daalt voor het eerst

Google Trends laat voor de zoekopdracht “Cyber Monday” een opvallende daling van 14 procent in zoekvolume zien in 2019 in tegenstelling tot de twee voorafgaande jaren. De ontwikkeling dat bedrijven Black Friday acties steeds langer laten lopen dan alleen de vrijdag, kan hiervan op invloed zijn. Wanneer een Black Friday-actie nog loopt op Cyber Monday dan ziet de consument wellicht geen reden om nog op Cyber Monday te zoeken. Cyber Monday wordt om deze reden wellicht ook minder benoemd in de media.

 

Trend Cyber Monday afgelopen jaren

JaarVerschil in %
2019-14
2018+25
2017+25,3

 

Black Friday gaat steeds vroeger van start

In Nederland pleiten steeds meer bedrijven voor het verplaatsen van Black Friday eerder in het jaar. De Black Friday-datum is gebaseerd op de vrijdag na de feestdag Thanksgiving in de Verenigde Staten, waar deze hype ooit begon. In Nederland valt deze datum net voor Sinterklaas, waardoor bedrijven de drukte vaak niet aankunnen. Zo gaf Post NL gaf aan normaal gesproken gemiddeld 800.000 pakketten per dag te sorteren, maar in november kan dit oplopen tot wel 1.500.000 pakketten per dag. De vraag is of Black Friday ooit vervroegd gaat worden. Waarschijnlijk zullen er altijd bedrijven zijn die de Amerikaanse datum aan zullen blijven houden, waardoor concurrenten hier wel in mee willen of moeten gaan.

 

Voorbereiden op volgend jaar

Om volgende jaar beslagen ten ijs te komen, is het een goed idee om bijtijds te beginnen met de voorbereidingen voor Black Friday. Het is immers zonde om geen gebruik te maken van het zoekgedrag van consumenten dat veelal uit een koopintentie bestaat.

Een advies is om aparte pagina’s op je website aan te maken en deze te optimaliseren voor Black Friday. Dit kan bijvoorbeeld voor merknamen in combinatie met Black Friday. Op deze manier kun je organisch ranken voor deze termen en meer verkeer naar je website toetrekken. Daarnaast kan dit van positieve invloed zijn op het vertonen van advertenties in Google wanneer je een Black Friday campagne hebt lopen met Google Ads. Bij het beoordelen en selecteren van advertenties maakt Google namelijk gebruik van een kwaliteitsscore waarin de kwaliteit van de landingspagina’s ook wordt meegenomen. Zorg ervoor dat deze Black Friday-landingspagina’s worden behouden, zodat deze door de jaren heen meer waarde opbouwen.

Aan de slag!

Mocht je aan de slag willen met het optimaliseren voor Black Friday, een analyse willen van eerdere Black Friday-resultaten of andere vragen hebben, neem dan gerust contact op.