Een kleine functionaliteit, met grootse kansen: de zoekbalk!

Zoek en gij zult vinden. Deze welbekende uitspraak leent zich uitstekend voor de online wereld. Dat de mens nieuwsgierig en tegelijkertijd ongeduldig is, is wel te zien in ons surfgedrag. Wanneer we niet snel vinden wat we zoeken, haken we af en blijft conversie uit. De zoekbalk biedt hier uitkomst voor, mits deze aanwezig is en naar behoren werkt. In dit artikel vertel ik je wat de kracht is van deze functionele zoekbalk en hoe je hier optimaal gebruik van maakt!

 

Hoe groter je website, hoe belangrijker de zoekbalk is

Helaas merk ik dagelijks dat er veel webshops zijn waarbij de zoekbalk onvoldoende werkt of zelfs ontbreekt. Gemiste kans, want de zoekbalk is onderdeel van het bestelproces. Ga ervan uit dat 30% van je potentiële klanten hun zoektocht op je webshop beginnen door de zoekbalk te gebruiken.

Onderzoek laat zien dat een zoekbalk belangrijker is bij websites met een groot aantal pagina’s. Hoe groter de website, hoe complexer het vinden van de juiste informatie voor de bezoeker wordt. Ben jij eigenaar of webshop manager van een grote website? Lees dan verder om te zien welke kansen jij wellicht nog laat liggen.

 

Kans 1: Het design en de locatie op je website

Een voor de hand liggend aspect, maar niet minder belangrijk, is het design en de locatie van de zoekbalk. Vaak is het al een zoektocht om de zoekbalk zelf te vinden. Bijvoorbeeld doordat het design niet opvallend genoeg is of omdat de balk niet op de juiste grootte en locatie is gepositioneerd. Het gevaar is dan, dat de bezoeker niet gemakkelijk kan vinden wat hij zoekt en dat hij de klik naar een concurrent dan hoogstwaarschijnlijk sneller heeft gevonden. Zorg in ieder geval dat je onderstaande punten toepast bij het ontwerp van een zoekbalk:

  • Zorg ervoor dat de zoekbalk niet achter een icoontje is verstopt, maar gebruik een open-tekst veld. Gebruikers willen op een snelle manier hun zoekterm kunnen intypen.
  • Maak gebruik van een simpel ‘vergrootglas’ als icoon en zorg dat een herkenbare tekst zoals het woord ‘zoek’ in de balk staat. Dit zorgt voor een snelle herkenning van de zoekbalk.
  • Plaats de zoekbalk waar bezoekers dit verwachten. In een onderzoek van A. Dawn Shaikh en Keisi Lenz blijkt dat rechtsboven de meest effectieve locatie op een pagina is.
  • Als je hem eenmaal rechtsboven hebt geplaatst, vergeet dan niet om de zoekbalk op elke pagina van de webshop te plaatsen (én dan overal op dezelfde plek). Gebruikers zoeken vooral op pagina’s waar ze de juiste content niet kunnen vinden.

 

 

Kans 2: Gebruiksvriendelijkheid

Niets is vervelender dan een niet correct werkende zoekbalk. Met een goed werkende en gebruiksvriendelijke zoekbalk win je niet alleen het vertrouwen van je bezoekers, maar zullen zij ook eerder geneigd zijn om de tijd te nemen om te vinden wat ze zoeken. Deze punten helpen je hierbij:

  • Ben je ervan bewust dat niet iedereen weet dat door het klikken op de entertoets een zoekopdracht wordt geactiveerd. Gebruik daarom een verzendknop zodat bezoekers herkennen dat er een extra stap nodig is om de zoekopdracht te activeren.
  • Een veelvoorkomende fout is dat de zoekbalk een te kort tekstveld heeft. Wanneer een korter tekstveld wordt gebruikt, zijn gebruikers geneigd om korte, onnauwkeurige zoektermen te gebruiken. Het advies hier is om een tekstveld van minimaal 27 karakters te gebruiken.
  • Een auto suggest tool is een krachtige tool die de gebruiker helpt in het samenstellen van de zoekopdracht. Het werkt heel simpel. Bijvoorbeeld een gebruiker typt de eerste drie letters van een woord. Na de derde letter verschijnen, op basis van die drie letters, suggesties waar de gebruiker op kan klikken. Hiermee kun je slecht geformuleerde zoekopdrachten omzeilen.

 

 

Kans 3: Analyseer data en verhoog je conversie!

Hierboven noemde ik al een aantal punten waarmee je de zoekbalk kunt optimaliseren, maar wat nog vaak vergeten wordt, is het analyseren van de data. Het maakt niet uit welke zoekmachine je op je webshop gebruikt. De data (alles wat met in de zoekbalk intikt), is altijd te achterhalen. Wanneer je Google Analytics correct hebt ingericht, zie je welke zoektermen gebruikt zijn op jouw website. Door via Google Analytics de interne zoekopdrachten te analyseren, kunnen we de intentie van de bezoekers achterhalen.

Met deze informatie kun je erachter komen of bezoekers zoeken naar bijvoorbeeld synoniemen van artikelnamen, merknamen, categorienamen, contactgegevens, nieuwe artikelen, sale artikelen of trends. Door deze data te analyseren, kun je bezoekers gerichtere zoekresultaten bieden en dat leidt weer tot… jawel conversie! Ga hier dan ook als de wiedeweerga mee aan de slag.

Aan de slag!

Ik hoop dat ik je inzicht heb kunnen geven in de grote kansen die deze kleine functionaliteit met zich meebrengt. Heb je hulp nodig bij het design, de gebruiksvriendelijkheid of data-analyse van de zoekbalk op jouw website? Neem dan contact met ons op en laat je helpen door (een van) onze specialisten. We helpen je graag verder bij alle online vraagstukken.