Wil je hoog scoren in de Google-zoekresultaten? Dan is het belangrijk dat jouw Google Core Web Vitals in orde zijn! Lees hier hoe je de vindbaarheid, gebruikservaring en conversie van je website verbetert.
 

 

Wat zijn Google Core Web Vitals?

Natuurlijk zijn de SEO-basics van jouw website goed op orde. Maar wist je dat vanaf 2021 Google ook de gebruiksvriendelijkheid van je website monitort? Dat zijn de Core Web Vitals. De laadtijd van je website en geschiktheid voor mobiel gebruik bepalen nu ook hoe hoog je rankt. Werk aan de winkel dus!

  

Largest Contentful Paint (LCP)

Niemand vindt wachten leuk. Moet je langer dan een paar seconden wachten tot een filmpje of afbeeldingen op een site zijn geladen, is dat gewoonweg vervelend. Daarom beoordeelt de zoekgigant sites nu ook op snelheid. Google noemt dit Largest Contentful Paint. Ligt de laadtijd van de grootste beeldelementen onder de 2,5 seconden? Dan zit je goed.

  

First Input Delay

Hoera! De digitale winkelmand is gevuld met allerlei leuke items. Maar je klant wil meerdere exemplaren bestellen. Helaas lijkt het plusje naast het item niet te functioneren, dus de bezoeker wacht en blijft maar klikken. En toen zaten er opeens 20 exemplaren in het winkelmandje… Dit is vast herkenbaar, en reuze vervelend. Zorg dat alle interactieve elementen op jouw website binnen 100 milliseconde reageren. Zo scoor je goed op de First Input Delay.

  

Cumulative Layout Shift

Klik je ook wel eens op een artikel of item, maar klik je toch verkeerd omdat een banner ineens opschuift? Voor je het weet moet je een verkeerd geopende site wegklikken. Dit mistasten gaat zeker op kleine schermen, zoals een smartphone, snel verkeerd. Bespaar je bezoekers dit ongemak en zorg voor een stabiel ladende site. Verschuift er weinig tijdens het laden van je site? Dan krijg je een betere Cumulative Layout Shift. Hoe je deze score berekent lees je hier.

TIP: Specifieer de hoogte en de breedte van afbeeldingen en advertenties. Reserveer voldoende ruimte voor deze content zodat je site netjes in het gelid opbouwt.

  

Meten is weten

Je wil tevreden bezoekers die zo snel mogelijk vinden wat ze zoeken. Maak daarom je website vanuit gebruikersperspectief met goede content, een logische lay-out en een optimale SEO. Vanaf nu check je ook of de gebruiksvriendelijkheid optimaal is met de Core Web Vitals. Hoe je dat meet? Dat doe je via bijvoorbeeld deze PageSpeed Insights van Google.

Heb je hulp nodig om jouw site of webshop perfect aan te laten sluiten bij jouw (toekomstige) klanten? Dan helpen we hier graag bij.

Neem dan contact met ons op. We sparren graag met je over de mogelijkheden!

Simon1

Vul het onderstaande formulier en ik zal zo spoedig mogelijk contact met je opnemen!

Simon Kriek

Business Development Director
M: +31 (0)6 14 69 77 06
E: simon.kriek@riffdigitalmarketing.com