4 tips om tijdens Coronatijd het meeste uit je Google Mijn Bedrijf account te halen

Juist in tijden van corona is het belangrijk dat je Google Mijn Bedrijf account up-to-date is om ervoor te zorgen dat je klanten zo goed mogelijk op de hoogte blijven. Het kan tot frustratie leiden wanneer je bedrijfsgegevens niet kloppen en het voor klanten onduidelijk is welke diensten wel of niet worden aangeboden. Je wilt er natuurlijk alles aan doen om klanten aan je te laten blijven binden en dit begint met goede communicatie. 

 

Het zoeken naar bedrijven begint in de meeste gevallen in Google waardoor het links laten liggen van je Google Mijn Bedrijf account een gemiste kans is. Ga direct aan de slag en maak gebruik van de COVID-19 functionaliteiten middels onderstaande praktische tips.

 

Maak een COVID-19 post

In Google Mijn Bedrijf is het nu mogelijk om bedrijfsupdates te plaatsen door middel van een COVID-19-update. Deze post wordt prominenter in je profiel getoond dan de reguliere posts. Volg onderstaande stappen om dit direct in te stellen:

  1. Ga naar de desbetreffende locatie in je Google Mijn Bedrijf account.
  2. Klik op Posts in het menu.
  3. Klik bovenaan op COVID-19-update.
  4. Vul het statusveld in. Hier kun je informatie toevoegen zoals de coronamaatregelen die worden gehanteerd en aangepaste openingstijden. Optioneel kun je een call-to-action button toevoegen waarmee klanten bijvoorbeeld direct een bestelling kunnen plaatsen of kunnen bellen.
  5. Klik op Voorbeeld bekijken om te zien hoe het bericht in Google zal worden weergegeven.
  6. Klik rechts boven op Publiceren om de post online te zetten of klik links boven op Terug als je nog aanpassingen wilt doen.

 

Geef winkelbezoek, afhaal en/of bezorgmogelijkheden weer

Winkels en restaurant hebben de mogelijkheid om bovenaan in de bedrijfsvermelding kenmerken toe te voegen om klanten te informeren over de diensten die wel of niet worden aangeboden. Aangeboden diensten markeer je met  ✓ en niet aangeboden diensten markeer je met X.  Volg onderstaande stappen om dit direct in te stellen:

  1. Ga naar de desbetreffende locatie in je Google Mijn Bedrijf account.
  2. Klik op Informatie in het menu.
  3. Klik bij de kenmerken op het Kenmerken worden weergegeven met het icoontje dat eruit ziet als een prijskaartje of label.
  4. Voeg relevante kenmerken toe zoals ‘Winkelbezoek mogelijk’ en ‘Bezorging’ en klik op Toepassen.

 

Wanneer je diensten aanbiedt terwijl je fysieke locatie gesloten is, dan is het belangrijk om de status van je locatie niet aan te passen naar Tijdelijk gesloten. Wanneer je dit wel doet dan worden er namelijk geen kenmerken meer weergegeven in Google en Maps.

 

Controleer of je status automatisch is aangepast

Het kan voorkomen dat Google onterecht je locatie op Tijdelijk gesloten heeft gezet. Google geeft aan dit voor locaties te hebben gedaan die volgens de autoriteiten gesloten moeten zijn.  We hebben echter gezien dat dit ook is voorgekomen bij locaties die wel nog open mogen zijn. Het is dus belangrijk om dit te controleren om er zeker van te zijn dat je als bedrijf goed zichtbaar bent. Mocht  jouw locatie onterecht op Tijdelijk gesloten zijn gezet, dan kun je onderstaande stappen doorlopen om dit ongedaan te maken:

  1. Ga naar de desbetreffende locatie in je Google Mijn Bedrijf account.
  2. Klik op Informatie in het menu.
  3. Markeer het bedrijf als geopend.

 

Pas aangepaste openingstijden aan

Wanneer je bedrijf in coronatijd heeft te maken met aangepaste openingstijden, pas deze dan aan volgens onderstaande stappen:

  1. Ga naar de desbetreffende locatie in je Google Mijn Bedrijf account.
  2. Klik op Informatie in het menu.
  3. Klik bij de Openingstijden op het potloodje.
  4. Pas de openingstijden aan en klik op Toepassen.

 

Tot slot is het goed om te weten dat Google Mijn Bedrijf op dit moment een beperkte personeelsbezetting heeft vanwege de coronamaatregelen. Om deze reden is er beperkte functionaliteit en kan het voor komen dat reguliere aanpassingen in je bedrijfsprofiel niet direct worden doorgevoerd. Bij het doorvoeren van aanpassingen wordt prioriteit gegeven aan de genoemde instellingen en COVID-19 functionaliteiten.

 

Veel bedrijven maken nog geen gebruik van bovenstaande tips waardoor je al snel verschil kan maken. Verbeter hiermee vandaag nog je lokale vindbaarheid en verblijd klanten met duidelijke informatie.

Aan de slag!

Meer weten of hulp nodig bij het doorvoeren van de aanpassingen? Neem dan gerust contact met ons op. Onze SEO-specialisten staan voor je klaar.

Sofie-Veeger2
Over de auteur

Sofie Veeger werkt als SEO consultant bij RIFF en geeft advies aan zowel leadgeneratie als e-commerce klanten. Deze combinatie zorgt ervoor dat ze altijd weer met interessante uitdagingen te maken krijgt. Sofie krijgt energie van een goede samenwerking met klanten en collega’s. Samen kom je nou eenmaal tot het beste resultaat!