Gratis producten via Google Shopping aanbieden, het komt eraan!

Google heeft 21 april aangekondigd dat ze haar shopping dienst gratis gaat aanbieden aan retailers. Hierdoor geeft Google retailers de mogelijkheid om zowel betaald als gratis zichtbaar te zijn binnen Google Shopping. Hoe het precies in zijn werk gaat en wat de voordelen van Google Shopping zijn, lees je in dit artikel.

 

Waar ben je zichtbaar met organische Google Shopping resultaten?

Google Shopping, voorheen Google Product Search, is één van de vele diensten die je binnen Google kunt gebruiken voor het online zoeken van  productenBinnen Google Shopping kunnen consumenten producten van diverse webshops met elkaar vergelijken op bijvoorbeeld prijsniveau. Onderstaand voorbeeld op het zoekwoord kleding laat de volgende shopping feed zien.

Google afbeeldingen

In eerste instantie werd organische Google Shopping alleen uitgerold binnen het tabblad “Shopping. Google heeft echter via een update laten weten dat deze nieuwe feature ook beschikbaar wordt binnen Google afbeeldingen. Zoals in onderstaand voorbeeld te zien is, is het mogelijk om binnen Google afbeeldingen producten te laten weergeven met prijzen en eventueel reviews. Zo is het voor consumenten nog gemakkelijker de juiste producten te vinden waar ze naar op zoek zijn.

Afbeeldingenfeed
Vaak denken retailers dat Google Shopping enkel op de eerste pagina van Google te vinden is. Zoals bovenstaande voorbeelden aantonen, zijn er meerdere plekken waar je met Google Shopping de zichtbaarheid van jouw producten kunt verhogen ten opzichte van je concurrenten.  

Met organische Google Shopping is het niet mogelijk om op de eerste pagina terecht te komen, dit kan alleen door middel van adverteren. 

 

Wat moet je doen voor zichtbaarheid via organische resultaten binnen Google Shopping?

Om zichtbaar te worden binnen shopping heeft Google het Google Merchant Center ontwikkeld. Binnen dit center is het zaak om jouw producten te uploaden. Bij het uploaden van de producten zijn de volgende productkenmerken vereist: 

  • ID 
  • Titel 
  • Link 
  • Image Link
  • Prijs 

Naast deze standaard productkenmerken is het ook mogelijk om gebruik te maken van uitgebreide productkenmerken. Dit zijn onder andere: voorraad, merk en verzending. Op de support pagina van Google zijn alle uitgebreide productkenmerken te vinden. Wij raden aan om de productfeed zo uitgebreid mogelijk te maken. Google houdt van relevantie en hoe meer informatie je verstrekt, hoe beter Google kan inschatten om wat voor product het gaat.

Onderstaand hebben we drie situaties opgesteld waar je als retailer mee te maken krijgt wanneer je vertoond wil gaan worden in de organische Google Shopping resultaten: 

 

Situatie 1: Er wordt geen gebruik gemaakt van Google Shopping. 

In dit geval raden we aan om een account op te stellen binnen het Google Merchant Center en jouw product-feed te uploaden. Mocht je geen Google Shopping campagnes in Google Ads hebben lopen, hoef je je geen zorgen te maken dat je gaat betalen voor Google Shopping.

 

Situatie 2: Ik heb mijn producten al in het Merchant Center staan.

In dit geval hoef je niet per se actie te ondernemen. Het kan geen kwaad om te kijken of de productkenmerken die je hebt ingevuld nog relevant zijn en/of uitgebreid kunnen worden.

 

Situatie 3: Ik maak gebruik van Google Shopping advertenties, maar hier staan niet alle producten in.

Mocht dit het geval zijn, raden we aan om een aparte feed aan te maken met producten die je via organische Shopping zichtbaar wilt maken. Door een aparte feed te gebruiken zijn deze producten gemakkelijker te monitoren.

 

Is het gratis gebruik van Google Shopping al uitgerold in Nederland?

Helaas is het antwoord op deze vraag op dit moment nog nee. In haar blog heeft Google aangekondigd dat deze feature eerst in Amerika zal worden uitgerold. Gelukkig zal Google de mogelijkheid eind 2020 ook in de rest van de wereld uitrollen (Als Shopping beschikbaar is in deze landen). Op dit moment is het nog niet duidelijk wanneer dit het geval zal zijn.

 

Waarom rolt Google het gratis gebruik van Google Shopping uit? 

In eerste instantie lijkt het erop dat Google met het uitrollen van gratis Google Shopping, de eigenaren van webshops wil helpen om beter zichtbaar te worden in haar zoekmachine. In dit nobele doel zit ongetwijfeld een kern van waarheid, maar wellicht zit hier nog meer achter. Mogelijke beweegredenen zijn:  

 

Stap om via Google Shopping te adverteren wordt kleiner

Door nieuwe webshops gebruik te laten maken van Google Shopping boort Google een nieuwe markt van retailers aan. Deze veelal kleinere retailers merken dat Google Shopping ervoor kan zorgen dat omzetten stijgen. Door geproefd te hebben aan deze omzetstijgingen en dit structureel te maken, is het een kleine stap om te gaan adverteren via Google Shopping.

 

Concurrentiestrijd met Amazon

Door retailers de kans te geven om gebruik te maken van Google Shopping, wat in zekere zin Google ’s marketplace is, hopen zij wellicht dat retailers andere marketplaces, zoals Amazon, niet gaan gebruiken. Als er meer retailers gebruik gaan maken van Google Shopping zorgt dit voor meer listings op dit kanaal en zullen uiteindelijk consumenten meer gebruik gaan maken van Google Shopping. Mocht dit gebruik echt significant stijgen, kan Google echt stappen zetten in de strijd tegen (voornamelijk) Amazon. Ook heeft Google een samenwerking opgezet met PayPal Door deze integratie is de verwachting dat direct betalen vanuit Google Shopping mogelijk wordt.

 

Uiteraard houden wij alle ontwikkelingen omtrent gratis Google Shopping, andere updates en features van Google scherp in de gaten. Daarnaast zullen we je direct op de hoogte brengen wanneer organische Google Shopping in Nederland is uitgerold. Mocht je eventueel vragen hebben over dit, of andere marketingvraagstukken, neem dan gerust contact op met één van onze specialisten! 

Aan de slag!

Organische Shopping is in Nederland nog niet mogelijk, maar geïnteresseerd in betaalde Shopping? Neem dan gerust contact op.

Wouter Visser
Over de auteur

Wouter Visser is sinds 2019 werkzaam als SEO consultant bij RIFF Online Marketing en maakt onderdeel uit van het team Leadcom. Bedrijven organisch een boost geven door de juiste strategieën te hanteren is één van zijn vele SEO passies.