Ontdek nieuwe SEO kansen met de content gap analyse

Ben jij de afgelopen tijd aan de slag gegaan met SEO en weet je niet meer hoe je verder moet? Of vind je het lastig om relevante zoekwoorden te spotten? Kijk dan eens goed naar de concurrentie! Net als jij proberen concurrenten ook steeds beter zichtbaar te zijn binnen de zoekresultaten van Google. Wat zijn hun best presterende zoekwoorden? Ben jij hier al zichtbaar op? En waar liggen voor jou nog kansen? Ontdek het allemaal met de content gap analyse.

 

Wat is een content gap analyse?

Wat is eigenlijk een content gap analyse en waarom is het interessant? Met een content gap analyse ontdek je op welke zoektermen jouw concurrenten wel ranken en jij nog niet. Daarnaast kun je zien hoeveel verkeer deze termen binnenhalen en kun je dus bepalen of het voor jou ook de moeite waard is om in deze zoekwoorden te investeren.

“Door middel van een content gap analyse ontdek je nieuwe potentie en verklein je de kloof (gap) tussen jou en de concurrentie”

Best waardevol dus om zo’n analyse uit te voeren. Maar hoe pak je het aan? In deze blog leggen we de verschillende stappen voor je uit.

 

Stap 1: Op welke zoekwoorden ben je al zichtbaar?

Een eerste stap is om inzicht te creëren in de prestaties van je eigen website. Op welke zoektermen ben je al zichtbaar en op welke positie? Dit kun je eenvoudig achterhalen met een SEO-tool zoals Ahrefs.


Bron: Ahrefs

 

In bovenstaande grafiek zie je het aantal zoekwoorden waar we met onze voorbeeldwebsite zichtbaar op zijn. De afgelopen jaren zijn we aan de slag gegaan met SEO-optimalisaties waardoor een stijging is ontstaan in het aantal zichtbare zoekwoorden. Ook het organische verkeer is hierdoor toegenomen, maar we willen natuurlijk altijd meer. Hoe pak je dat aan? Daar komen de volgende stappen van de content gap analyse om de hoek kijken.

 

Stap 2: Ontdek je concurrenten

De volgende stap is om je verder te verdiepen in je concurrenten. Met wie wil jij online de concurrentie aangaan? Vaak weet je al wie dit zijn, maar mocht dit voor jou nog onbekend zijn, dan kun je dit ontdekken met een SEO-tools, zoals Ahrefs of SEMrush.

De content gap analyse in Ahrefs kun je hierna eenvoudig uitvoeren. Vul jouw belangrijkste concurrenten in en er wordt automatisch een lijst uitgedraaid met zoekwoorden waar jij nog niet zichtbaar op bent en je concurrenten wel. Maar let op: de kans is groot dat er nu een lijst tevoorschijn komt van duizenden zoekwoorden die niet allemaal interessant zijn. Ga daarom altijd nog aan de slag met stap 3.

 

Stap 3: Welke zoekwoorden van je concurrenten zijn interessant?

Nu je een lijst hebt met alle zoekwoorden waar je nog niet zichtbaar op bent, ben je er nog niet. De kans is namelijk groot dat het grootste deel van de zoekwoorden niet relevant is voor jou. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat het assortiment van concurrenten groter is of doordat zij meer autoriteit hebben.

Om relevante zoekwoorden uit de content gap analyse te halen is het van belang dat je gaat filteren, bijvoorbeeld op:

  • Zoekwoord: moet er een specifiek woord terugkomen in de zoekwoorden of juist niet?
  • Zoekvolume: is het voor jou pas de moeite waard wanneer er meer dan een bepaald aantal zoekopdrachten per maand zijn?
  • Moeilijkheidsgraad: op het ene zoekwoord kun je makkelijker een goede positie bemachtigen dan op het andere zoekwoord
  • SERP features: wil je bijvoorbeeld alleen zoekwoorden die een afbeelding of video vertonen in de zoekresultaten?

Naast bovengenoemde filters kun je ook kijken naar de intentie van de zoekterm. Wil jij graag meer naamsbekendheid creëren? Dan is het slim om je te focussen op zoekwoorden met een informatieve intentie. Ben je juist op zoek naar verkeer dat ook echt een online aankoop doet? Filter dan op de zoekwoorden met een koopintentie. Vind je het lastig om te bepalen welke intentie bij een zoekwoord hoort? Zoek dan op het zoekwoord binnen Google en kijk welke zoekresultaten er naar boven komen.

 

Stap 4: Aan de slag met de nieuwe SEO kansen

Nu je een lijst hebt met relevante zoekwoorden waar je zelf nog niet zichtbaar op bent en (sommige) concurrenten wel kun je weer aan de slag met optimaliseren. Hoe ga je de concurrentie aan? Ga je optimaliseren op techniek, content of autoriteit? Of een combinatie hiervan? Voor ieder zoekwoord kan dit anders zijn. Denk dus goed na over hoe je op deze zoekwoorden gaat optimaliseren.

Hulp nodig?

Wil jij graag een content gap analyse uitvoeren en kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Of wil je graag advies om een goede SEO strategie op te zetten voor bepaalde zoekwoorden? Dan ben je bij RIFF aan het juiste adres. Neem gerust contact op voor meer informatie.