SEO & Copywriting: 4 tips om in 2020 toe te passen

Zoekmachineoptimalisatie is een ongoing proces, waarbij je hogere posities in de zoekresultaten probeert te halen. Één van de belangrijke onderdelen van SEO is copywriting. Copywriting is het schrijven van wervende teksten voor commerciële doeleinden op wat voor manier dan ook. Copywriting in combinatie met SEO is het schrijven van wervende webteksten, die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Lees hier de belangrijkste tips voor SEO copywriting in 2020!  

 

Tip #1: Begrijp de zoekintentie van de gebruiker 

Een van de belangrijkste tips voor SEO copywriting is het begrijpen van de zoekintentie van de gebruiker. Met zoekintentie wordt bedoeld wat de gebruiker hoopt te bereiken wanneer deze een zoekopdracht uitvoert in een zoekmachine. Wanneer de intentie niet overeenkomt met de content op de site, haakt de gebruiker snel af. Of jouw content aansluit bij de zoekintentie van gebruikers, kan je het makkelijkst testen door de belangrijkste zoektermen van een pagina in Google in te voeren. Komt deze zoekterm overeen met hetgeen wat je wilt vertellen? Dan heb je de juiste zoekintentie te pakken!  

 

Tip #2: Vermijd keyword stuffing 

Het is tevens curciaal om webteksten te optimaliseren voor de verschillende zoekmachines. Het is niet alleen van belang dat de kopjes goed opgemaakt (H1 en H2) worden, maar ook dat de belangrijkste zoekterm van de pagina een aantal keer terug komen. Hierdoor weet de zoekmachine waar de tekst over gaat. Echter, is het wel van belang om webteksten te schrijven voor de gebruiker en niet voor de zoekmachines. Content voor de gebruiker moet kwalitatief goed zijn en natuurlijk overkomen. Wanneer je schrijft voor zoekmachines kan het zijn dat je gebruik maakt van keyword stuffing, waardoor je een overload aan zoektermen gebruikt waarvan jij denkt dat die belangrijk zijn.  

 

Tip #3: Optimaliseer voor vraag gebaseerde zoekwoorden  

Veel gebruikers maken tegenwoordig gebruik van het stellen van vragen in zoekmachines. Hiermee krijgen ze meteen een antwoord dat ze nodig hebben en hoeven ze niet verder te zoeken. Het antwoord dat wordt getoond is het relevantste antwoord dat op die vraag wordt gegeven op basis van de eerste 20 resultaten. Wanneer je tijdens het schrijven van content je de focus legt op het beantwoorden van die vragen en het bieden van kwalitatieve content, bestaat er dus een grotere kans dat je in een Featured Snippet getoond wordt.  

 

Daarnaast moet Voice Search niet vergeten worden. Er is namelijk een groot deel gebruikers die middels digitale assistenten, als Alexa en Google Assistent, zoeken naar producten of diensten. Dus wanneer je bezig bent met het optimaliseren voor een Featured Snippet, zorg je er eigenlijk ook voor dat je de content optimaliseert voor Voice Search. Dit komt omdat je al optimaliseert voor vraag en antwoord en door tevens een aantal kleine basisaanpassingen te doen, als het plaatsen van vragen in kopjes, optimaliseer je simpelweg voor Voice Search.  

 

Tip #4: Denk goed na over je titel 

Het hebben van een pakkende titel is toch ook een belangrijk onderdeel van je content. Wanneer je geen pakkende paginatitel hebt, zullen gebruikers minder snel doorklikken dan wanneer je een titel ziet waar ze ook echt iets aan hebbenEen tip hierbij is om jouw autoriteit vast te stellen over het onderwerp dat je bespreekt.   

Aan de slag!

Heb jij hulp nodig bij het schrijven van webteksten in combinatie met SEO? Neem dan contact met ons op.

Sofie Snetselaar
Over de auteur

Sinds oktober 2019 is Sofie Snetselaar werkzaam bij Riff Online Marketing als SEO-Consultant. In het Leadcom team is ze bezig met het uitvoeren van verschillende SEO werkzaamheden en het ontwikkelen van haar eigen kennis.