Chat als advertentietool op Facebook en Instagram

Tot voor kort was chatten met je klant over Facebook Messenger of WhatsApp slechts de kanaalkeuze die de klant zelf maakte, veelal om in contact te komen met jouw klantenservice. Maar sinds begin dit jaar is het een nieuwe, waardevolle advertentietool die actief op Facebook en Instagram gebruikt kan worden. Het is namelijk nu mogelijk om een persoonlijk gesprek met je doelgroep aan te gaan met slechts één klik op de knop, via de speciale WhatsApp en Messenger-advertenties op Facebook en Instagram.

 

Hoe werken deze advertenties?

Deze advertenties zijn bedoeld om leads te genereren, transacties te laten groeien, vragen te beantwoorden of support te bieden. Wanneer mensen op de nieuwe ‘chat’-advertenties klikken, opent een gesprek via Messenger of WhatsApp. Zo kan je mogelijke vragen van je (potentiële) klanten beantwoorden of ze van advies voorzien. Maar hoe kan je het inzetten binnen je funnel of waar moet je allemaal rekening mee houden wanneer je deze advertenties wil inzetten? Wij zochten het voor je uit.

 

Voor welke fase van je salesfunnel?

Deze advertenties lenen zich het best voor de consideration of performance-fase, waarin de doelgroep vaak nog op zoek is naar vragen of support. Door middel van deze advertenties is het laagdrempeliger om de doelgroep nog net even de persoonlijke service te bieden die ze zoeken voordat ze een definitieve keuze maken. Wellicht twijfelen ze nog tussen verschillende uitvoeringen, snappen ze nog niet alle technische specificaties of twijfelen ze over de maat. Ook specifiekere vragen kunnen zo gesteld worden waar de doelgroep misschien niet direct een e-mail voor zou schrijven; bijvoorbeeld stylingadvies of informatie over een nieuw gelanceerd product.

 

Hoe zet je de advertenties in?

Belangrijk is dat de zogenaamde adcopy (tekst op de advertentie), de afbeelding en de headline laagdrempelig genoeg zijn dat je doelgroep erop wil klikken. Vuistregel hierbij is: hoe specifieker het kan, hoe meer mensen erop zullen klikken. En: zorg hier voor een korte adcopy en een call-to-action die meteen duidelijk is. Je kan de ads ook specifiek targeten d.m.v. retargeting op bezoekers/bekijkers van bepaalde pagina’s of zelfs specifieke producten, waardoor je zelfs je content kan afstemmen op specifieke doelgroepen.

 

Praktische zaken & instellingen

Nu weet je hoe je de advertenties in kunt zetten zijn er nog een aantal praktische punten om rekening mee te houden:

 

  1. Voordat je een advertentie kan opzetten gericht op WhatsApp moet je een nummer koppelen aan Facebook. Dit kan maar één nummer zijn en hiervoor moet het nummer omgezet worden tot een “WhatsApp Business Account”.

 

  1. Zorg dat je aan de verwachtingen van de doelgroep kan voldoen en stel een automatisch bericht in wanneer je Messenger of WhatsApp-advertenties inzet zodat mensen snel een reactie krijgen. Zo voldoe je ook aan de regel die dit jaar ook nieuw is ingezet m.b.t. engagement: er moet binnen 24 uur gereageerd zijn op een bericht.

 

  1. Om de doelgroep zo snel mogelijk van een nuttig antwoord te voorzien raden wij aan om de advertenties alleen te laten vertonen tijdens kantooruren.

Aan de slag!

Hulp nodig bij het opzetten van slimme en effectieve campagnes via Facebook of Instagram? Neem contact op voor alle mogelijkheden contact op. Onze social media-specialisten helpen je graag verder!