Een Facebook shop: noodzakelijk om te hebben en eenvoudig om te maken

Waarschijnlijk ben je al wel eens in een Facebook shop geweest. Niet gek, want een jaar na introductie  is de Facebook shop niet meer weg te denken. Vergroot zichtbaarheid én je verkoopkansen met een nieuwe winkel. Dat is gemakkelijker dan je denkt!

 

Wat is een Facebook shop?

De Facebook shop is een omgeving in Facebook waarin je jouw producten kunt verkopen. Bezoekers van deze winkel kunnen je producten in Facebook bekijken en kopen zonder het platform te hoeven verlaten. Op die manier bied je een laagdrempelig verkoopkanaal en vergroot je de zichtbaarheid van je merk.

 

Waarom een Facebook shop beginnen?

Je hebt al een webshop, waarom zou je dan een Facebook shop openen? Met deze winkel ben je tegelijk zowel op Facebook als Instagram aanwezig. Je slaat dus twee vliegen in één klap. Bovendien is je Facebook winkel direct wereldwijd bereikbaar. Dit vergroot je verkoop kans aanzienlijk, zeker omdat platformen zoals Facebook of Instagram erg populair zijn. Voor klanten is het kopen in een Facebook shop overigens erg gemakkelijk: van kijken tot aankopen verloopt binnen het platform.

 

Gratis en laagdrempelig

Niet onbelangrijk: het openen van een Facebook store is gratis. Dit maakt het laagdrempelig om je producten te verkopen. De zichtbaarheid van je producten verhoog je eenvoudig door ze te taggen in de afbeeldingen van jouw Facebook-berichten. Heeft iemand een vraag over een van je producten? Via chat geef je antwoord.

 

Iedereen kan een Facebook shop maken

Het maken van een Facebook shop is een koud kunstje. Je vult wat gegevens in waarna je gemakkelijk producten of hele collecties toevoegt. Voeg zoveel producten toe als je wil, er is geen maximum! Je organiseert ze gemakkelijk in categorieën en collecties. Wil je weten hoe goed je shop het doet? De statistieken vertellen je in één oogopslag precies hoe je producten presteren op Facebook en Instagram.

 

Hoe maak je een Facebook shop?

Voordat je aan de slag gaat met het maken van je nieuwe shop is het belangrijk dat je beheerder van de pagina of het bedrijfsaccount bent. Als je je shop ook op Instagram wilt hebben, moet je zorgen dat je een bedrijfsaccount hebt en de bedrijfsmanager moet eigenaar zijn van het Instagram-bedrijfsaccount.

 

Zo bouw je je nieuwe verkoopkanaal

Het maken van je winkel doe je in Handelsbeheer. Je gaat naar de pagina winkel maken, vanuit daar kies je eerst de betaalmethode die jij wilt gebruiken. Daarna selecteer je de pagina en het bedrijfsaccount vanuit waar je de winkel wilt laten zien. Heb je een catalogus? Dan voeg je bij de volgende stap je catalogus toe. Bij de laatste stap voltooi je de configuratie. Nu staat de basis van jouw winkel al klaar!

 

Startscherm voor het maken van je eigen facebook shop

 

Producten toevoegen

Nu kun je aan de slag met het toevoegen en beheren van producten. Maak collecties en categorieën voor een overzichtelijke shop. Geef je winkel een eigen karakter door de lay-out en stijl van je aan te passen. Als je winkel helemaal naar wens is, kun je hem publiceren en ben je klaar voor je eerste Facebook verkoop!

Aan de slag!

Zo eenvoudig is het opzetten van je eigen Facebook winkel. Kom je er toch niet helemaal uit of kun je wel wat extra hulp gebruiken? Neem dan contact met ons op, dan kijken we met je mee.