Een LinkedIn-strategie die wérkt

Recentelijk heb ik samen met enkele collega’s het PPC-event “Adworld Experience” in Bologna bijgewoond. Tijdens dit tweedaagse event volgden we vele sessies over online advertising. In dit blogbericht vertel ik graag meer over mijn learnings tijdens de sessie LinkedIn Advertising van LinkedIn-fanaat AJ Wilcox van B2Linked.

 

Effectieve LinkedIn-targeting

Wie weleens LinkedIn heeft gebruikt als advertisingkanaal weet het nogal wat nadelen heeft. Denk aan de ontzettend hoge klikprijzen of de beperking als het gaat om bieden per apparaat of per dag.

 

LinkedIn-strategie

 

LinkedIn is echter bij uitstek hét kanaal als het gaat om adverteren gericht op B2B-producten en -services. De targetingopties die LinkedIn biedt kunnen ontzettend waardevol zijn voor je campagne. Zo richt je de target van campagnes specifiek tot individuen door middel van functies en titel. Maar dat is niet het enige. Je kunt campagnes ook richten op organisaties, door je specifiek op bedrijven of industrieën te focussen of deze juist uit te sluiten.

 

De juiste target met je LinkedIn-campagne

Start je een LinkedIn-campagne? Zorg dan dat je de targeting combineert en staar je niet blind op de job title-targetfunctie. Gebruik juist de volgende opties zoals functies, skills en groepen in combinatie met senioriteit. Op deze manier is je zoekvolume hoog en betaal je het minst per klik.

 

LinkedIn-strategie

 

Het ideale advertentietype voor jouw campagne

LinkedIn geeft je de mogelijkheid om verschillende advertentiemogelijkheden te gebruiken. Wij zetten alle types en de voor- en nadelen voor je op een rijtje:

 

Text Ads

Deze zeer kleine advertenties met een thumbnail (links), titel en een korte omschrijving zijn alleen op desktop te zien en hebben een gemiddelde click-through-rate (CTR) van 0,03%. Ga dus na of dit wel de juiste manier is om jouw doelgroep te bereiken. Doordat de advertenties zo klein zijn is de afbeelding die je gebruikt vaak niet herkenbaar. Een voordeel is wel dat je voor dit type de laagste klikprijs betaalt.

 

Sponsored Content

Dit is één van de bekendste advertentiemogelijkheden die LinkedIn aanbiedt. Sponsored content zul je regelmatig in je eigen LinkedIn-newsfeed tegenkomen. En niet zonder reden! Je advertentie wordt vaak niet direct gezien als advertentie, omdat deze eruit ziet als een gewone LinkedIn-post. De gemiddelde CTR van 0,4% is daarom erg redelijk. Houd er rekening mee dat ongeveer 70% van de gebruikers die in aanraking komt met deze advertentie op mobiel zit.

 

Sponsored InMail

Deze manier van adverteren kan erg persoonlijk overkomen. De gebruiker krijgt de advertentie namelijk in zijn LinkedIn-inbox. Ga hierbij dus na of dit in jouw voordeel kan werken of dat dit juist een averechts effect gaat hebben. Per verzonden InMail betaal je tussen de € 0,35 en € 0,85.

 

Lead Gen Form Ads

Deze korte formulieren maken het eenvoudig om snel leads te verzamelen. De Form Ads zijn te gebruiken via Sponsored Content en Sponsored InMail en zorgen doorgaans voor een hogere conversieratio. Een groot nadeel van dit advertentietype is dat deze formulieren niet te tracken zijn en er geen retargeting mogelijk is.

 

Video Ads

Video Ads zijn één van de nieuwste formats. Naast het feit dat videomarketing zelf een hele effectieve strategie is, geeft LinkedIn je ook cijfers over hoe vaak de video helemaal, 50% of 25% bekeken is.

 

LinkedIn-strategie

 

Het meeste uit je LinkedIn-budget halen

Waar je bij AdWords je richt op een doelgroep rondom een keyword, richt je je in LinkedIn op persona’s. Met deze info in het achterhoofd kan je kennis goed gebruiken om de betaalde kanalen efficiënt in te zetten en om elkaar te versterken. Het advertentiebudget dat je inzet voor LinkedIn ligt gemiddeld vele malen hoger dan bij bijvoorbeeld een Facebook of AdWords-campagne. Bijvoorbeeld een retargeting-campagne alleen op LinkedIn om een eerdere LinkedIn-campagne op te volgen is daarom ontzettend kostbaar.

 

Retargeting mix met andere kanalen

Een retargeting mix met Facebook en AdWords wordt daarom sterk aanbevolen. Gebruik UTM-tags in je campagne en zorg dat je deze kostbare groep terughaalt middels andere kanalen waar de cost-per-click (CPC) stukken lager ligt. Houd daarbij ook in gedachten dat bijvoorbeeld Facebook veel vaker per dag bekeken wordt dan je LinkedIn-timeline en mensen hier dus meer tijd besteden.

 

Praktische tips waar je direct mee kunt testen

Stel je regelmatig zelf campagnes op? Dan weet je als geen ander dat het heel belangrijk is om te testen. Het is zelfs zo dat je met één advertentiesoort op LinkedIn iemand maar één keer in de 2 dagen kunt bereiken. Dus ga aan de slag met het testen van je content! De titel van je advertentie maakt het verschil met betrekking tot het engagement- of conversieratio.

 

Probleemoplossende content en woordkeuze van je LinkedIn-advertentie

Zorg ook altijd dat de content een probleem oplost en een bepaalde nieuwsgierigheid bevredigt. Let ook op hoe je bepaalde termen gebruikt. Het woord “cheatsheet” of “checklist” blijkt namelijk vele malen beter te renderen dan het woord “whitepaper”. Hetzelfde schijnt te werken voor het woord “ebook” te vervangen voor “guide”. Maar concludeer hieruit dat testen loont en ga na wat het voor jouw campagnes kan betekenen.

 

Aan de slag met LinkedIn Advertising

Benieuwd naar de kansen met LinkedIn voor jouw organisatie? Bij RIFF kunnen we jouw LinkedIn-strategie bespreken om het verschil te gaan maken. Indien gewenst gaan we vervolgens graag aan de slag met het opzetten van je campagnes. Neem gerust contact op met onze specialisten!