Facebook shops: De nieuwe online webwinkel

De pandemie drukt op onze economie; voor de e-commercebedrijven heeft dit verschillende gevolgen gehad. Waar diverse bedrijven een recordaantal bezorgingen doen, worstelen kleinere bedrijven met juist een daling hiervan. Voor zowel deze kleine bedrijfseigenaren als de wereldwijde merken, wil Facebook het mogelijk maken om de online aankopen en verkopen te vergemakkelijken.

 

Facebook Shops in het kort

Het opzetten en maken van een Facebook Shop zal gratis en simpel zijn. Bedrijven kunnen simpelweg producten uit hun catalogus kiezen om te tonen aan de gebruiker en kunnen de online winkel aanpassen naar de stijl van het merk of bedrijf.

 

Facebookshops

 

De Facebook Shops kunnen gevonden worden op bedrijfspagina’s binnen Facebook en Instagram. Tevens kunnen ze ontdekt worden via de Story’s of advertenties binnen deze kanalen. Zijn de bezoekers eenmaal bereikt, kunnen zij door de gekozen collectie browsen en producten bewaren. De daadwerkelijk aankoop van een product kan op dit moment alleen nog in de US. Binnen de EU zal de aankoop op de website zelf plaats moeten vinden. In de komende maanden zal Facebook deze functie op grotere schaal in gaan zetten.

 

 

De functies van Facebook Shops

Tijdens het browsen en shoppen kunnen uiteraard vragen opkomen bij de bezoekers. Deze vragen kunnen gesteld worden via Messenger, WhatsApp of Instagram Direct. Bovendien wil Facebook het mogelijk gaan maken om eveneens via deze support kanalen een directe aankoop te kunnen doen.

 

Messenger shop

 

Daarbij wordt er getest met het verkopen van producten via Live video’s. Met deze functie kunnen verkopers en merken geselecteerde producten vóór livegang tags meegeven in de catalogus waardoor het product tijdens livegang getoond wordt. Op deze manier kunnen de kijkers gemakkelijk het product openen voor meer info of voor een daadwerkelijke aankoop.

 

Liveshopping

 

Naast deze mogelijkheden voor aankopen en verkopen is Facebook aan het testen om loyaliteitsprogramma’s te kunnen koppelen aan het persoonlijke Facebookaccounts. Zoals puntenprogramma’s of spaaracties. Voor bedrijven die nog geen gebruik maken van een zodanig programma, wil Facebook kunnen helpen om hier gemakkelijk invulling aan te geven, deze te beheren en te promoten.

 

FacebookLoyaloteitsProgramma

 

Tot slot gaat Facebook in samenwerking met e-commerce bedrijven, zoals Shopify en WooCommerce, ondersteuning en tools bieden voor ondernemers om hun online bedrijf zo optimaal mogelijk in te kunnen zetten.

 

Op 19 mei zijn de eerste Facebook Shops uitgerold. De verwachting van het gebruik van de shop en al zijn functionaliteiten binnen de EU zal in de komende maanden worden gerealiseerd. Hou onze blogs en nieuwsbrief in de gaten om up to date te blijven!

Aan de slag!

Al nieuwsgierig geworden? Voor vragen en meer informatie kun je contact opnemen. Onze specialisten staan voor je klaar.

Janneke Sprangers
Over de auteur

Sinds 2019 is Janneke Sprangers werkzaam bij RIFF Online Marketing. Ze is begonnen met een focus op SEA maar heeft haar kennis uitgebreid naar het adverteren binnen Social Media. Ze is elke dag bezig met het ontwikkelen van haar eigen kennis en het optimaliseren van zowel haar SEA als haar Social accounts.