Hoe start je met Pinterest advertising?

Het is nog geen jaar geleden dat Pinterest advertenties ook eindelijk in Nederland werd geïntroduceerd. Een nieuw platform dat voor vele adverteerders interessante kansen biedt als het gaat om het bereiken van hun doelgroep. Je pin promoten is niet zo moeilijk. Maar hoe zorg je er nu voor dat je campagnes ook daadwerkelijk succesvol zijn? In deze blog leggen we je uit hoe je een succesvolle campagne start en waar je op moet letten.

 

Pinterest-gebruik blijft groeien in Nederland

Waarbij kanalen zoals Twitter en Facebook jaarlijks dalen in Nederlandse gebruikers, blijft Pinterest alsmaar groeien. Zo maken ruim 3,5 miljoen Nederlanders actief gebruik van Pinterest en blijft dit aantal gestaag groeien. Maar dit betekent niet dat álle bedrijven direct aan de slag moeten met Pinterest. Veruit de grootste groep ‘Pinners’ (ruim 70%) zijn namelijk vrouwen tussen de 20 en 40 jaar. Maar, ook het aantal mannelijke gebruikers groeit de laatste jaren steeds sneller.

 

Speel in op belangrijke levensgebeurtenissen

Wees bewust van de intentie die Pinterest-gebruikers hebben, omdat dit anders is dan andere social media. Dit platform wordt met name gebruikt om plannen te maken voor de toekomst. Denk hierbij aan belangrijke gebeurtenissen zoals de komst van een baby, het plannen van een (bruilofts)feest of een verbouwing. De gebruikers zijn actief op zoek naar inspiratie en staan open voor nieuwe ideeën. De (toekomstige) koopintentie is er, dus als je hier commercieel op in wil haken zorg je voor een overtuigende campagne. Zorg dat je aanwezig bent en hou rekening met de grote levensgebeurtenissen die spelen binnen jouw doelgroep.

 

Start met de implementatie van de Pinterest Tag

Bij het aanmaken van je advertentieaccount is het belang om zo snel mogelijk je Pinterest Tag aan te maken en te plaatsen op je website. Deze tag is vergelijkbaar met de Facebook pixel en zorgt voor een optimale campagneopzet en is nodig voor het meten van de resultaten. Met deze tag worden bijvoorbeeld bepaalde gebeurtenissen op je website goed doorgemeten, zoals bijvoorbeeld het bekijken van een product of een aankoop. Daarnaast kan je met de tag ook doelgroepen aanmaken. Denk hierbij aan websitebezoekers die de laatste 30 dagen op je site zijn geweest. Net als bij Facebook kan je binnen Pinterest hiermee ook de zogeheten lookalike-doelgroepen aanmaken.

 

Kies de juiste doelstelling voor je Pinterest-campagne

De campagnestructuur bestaat net zoals Facebook uit een campagne, advertentiegroepen en de advertenties, of in dit geval de promoted pins. Bij het opzetten van je campagne wordt er eerst gevraagd wat de doelstelling van de campagne moet zijn waar de campagne op gaat sturen. Deze doelstellingen binnen Pinterest zijn:

  • Merkbekendheid
  • Websiteverkeer
  • Conversies
  • Videoviews

 

Helaas nog niet beschikbaar in Nederland, maar in de toekomst wordt hier ook de doelstelling catalogus verkopen aan toegevoegd. Waarbij er een productfeed gekoppeld kan worden om zo aankopen te stimuleren. Zeer interressant voor e-commerce bedrijven.

 

Targeting-methodes

Net als bij ieder ander advertentieplatform is het belangrijk om aandacht te besteden aan een relevante targeting op advertentiegroep-niveau. Met de juiste inzet zorg je hier namelijk mee dat je de advertenties toont aan de juiste mensen: namelijk jouw doelgroep. Er zijn vier interessante targeting-opties beschikbaar in Nederland:

  • Trefwoorden
    Met deze optie kan je jouw advertenties targeten op bepaalde trefwoorden waar je zichtbaar op wilt zijn. Mocht men deze zoekwoorden gebruiken binnen Pinterest, dan komt jouw promoted pin tussen de zoekresultaten te staan. Net als bij Google Ads kan dit op exacte woordgroepen of brede zoektermen. Ook kan je hier zoekwoorden uitsluiten waar je juist niet op gevonden wil worden.
  • Interesses
    Op basis van de browsegedrag van Pinterest-gebruikers zijn er interessecategorieën om op te targeten.
  • Demografie
    Stel je targeting in op basis van demografische gegevens zoals geslacht, leeftijd en locatie. Helaas kan er alleen nog op landniveau worden getarget en is de keuze voor leeftijd gesorteerd met leeftijdsgroepen.
  • Doelgroepen
    Daarnaast is het ook mogelijk om doelgroepen te maken van je websitebezoekers, klantenlijsten of Pinterest-gebruikers die interactie hebben gehad met je pins. Zeer interessant, want dit zijn mensen die al eerder interesse hebben getoond in jouw merk. Een doelgroep die je ook zeker niet mag vergeten zijn de zogeheten lookalikes. Ook binnen Pinterest is het mogelijk om lookalikes te maken van deze eerder benoemde doelgroepen. Zet bijvoorbeeld een lookalike-doelgroep in van je huidige websitezoekers in de prospecting fase.

 

Pins

Als je de campagne hebt opgezet en je targeting in de advertentiegroepen hebt bepaald kom je bij de laatste stap: je Pinterest-advertenties. Wij adviseren om altijd meerdere varianten in te zetten om hiermee te testen. Er zijn verschillende advertentietypes beschikbaar in Nederland:

  • Promoted pins
    Dit is vergelijkbaar met gesponsorde post op Facebook en bestaan uit een afbeelding met een begeleide tekst. Zorg dat je pins voldoen aan de verticale afbeeldingsratio van 2:3 voor een optimale zichtbaarheid.
  • Promoted video
    Val op met een automatisch afspelende video-pin. Perfect om een verhaal over te brengen aan je doelgroep.
  • Promoted carousels
    Dit advertentietype bestaat uit meerdere afbeeldingen waar de gebruikers doorheen kunnen swipen. Handig als je bijvoorbeeld verschillende producten wilt laten zien.
  • Promoted App Pins
    Dit type maakt het mogelijk om apps direct te downloaden vanuit Pinterest.

 

Het maakt bij Pinterest niet uit hoeveel tekst je op je afbeelding plaatst zoals bijvoorbeeld bij Facebook. En: vergeet niet dat Pinterest een visueel platform is! Zorg er dus voor dat je advertenties opvallen en aantrekkelijk zijn.

Aan de slag met Pinterest

Hulp nodig bij het opzetten van je Pinterest advertising-campagnes? Of een Pinterest-kanaalcheck voor jouw organische vindbaarheid in Pinterest? Neem contact op voor alle mogelijkheden contact op. Onze social media-specialisten helpen je graag verder!