"Mijn zakelijke doelgroep zit niet op social!"

Het is een opmerking die wij vaak horen, als tegenargument voor de inzet van social media (naast LinkedIn) voor B2B-doeleinden. Veel bedrijven worstelen met het al dan niet inzetten van social media, want wat voor effect heeft het? Immers: de concurrentie doet het óók. Wij kregen deze vraag van een klant: “We werken met LinkedIn en onze eigen website, daar posten we regelmatig op. Mijn doelgroep zit helemaal niet op Instagram, en ik haal er geen business of leads uit. Waarom moet ik daar nog tijd en energie in steken?” In deze blog geven wij antwoord.

 

Contentstrategie & distributie

Veel klanten erkennen het belang van goede content en de juiste contentstrategie. Goede content is één, maar het juist distribueren is zeker nummer twee. Onderdeel van een goede contentstrategie is dat je ook nadenkt over de distributie van de content: waar plaats je het? Het antwoord is eenvoudig, daar waar je potentiële klant zich bevindt. Door het onderzoeken van de buyer journey krijg je een goed beeld van de potentiële klant en de reis die ze afleggen. Je krijgt ook een beeld waar hun interesses liggen, wat en waar ze lezen, via welk device en eventueel op welk moment. Een succesvolle contentstrategie is opgezet voor content op het juiste moment, met de juiste boodschap en via het juiste device.

 

Zakelijke klanten hebben ook privétijd

Het organisch bereik van jouw posts op social media is al jaren dalende. Je kan jouw content wél betaald laten promoten, om zo meer bereik te generen. Maar vergeet hierbij niet: LinkedIn advertising is duur. Veel duurder dan advertising via andere social media. Het kan dus echt lonen om je verder te verdiepen in je doelgroep. Want: je potentiële klant zit overdag op LinkedIn, maar in de avonduren wellicht ook op Facebook of Instagram. Juist dan wil je zichtbaar zijn, het vergroot de awareness van je bedrijf zonder dat je veel hoeft te investeren. Waarschijnlijk heeft het ook een positief effect op de volgende fase in het aankoopproces: de consideration-fase, want als je ze niet kennen doe je überhaupt niet mee in het beslissingsproces. Daarnaast is de inzet van meerdere social media ook geschikt voor retargeting (al dan niet betaald of ‘toevallig’ organisch), immers met meerdere kanalen wordt de kans vergroot om meerdere malen in beeld te komen bij je potentiële klant. En mis je juist nét die ene klant op LinkedIn die interessant voor jouw bedrijf was? Dan heb je via de andere media nog een extra kans om deze klant alsnog te bereiken.

 

Zorg voor een goede social media-strategie

Nu gaat het ook bij social media om een goede strategie. Consistentie in uitingen, boodschappen die specifiek aangepast zijn op de verschillende kanalen en je campagne doorlopend optimaliseren. Door te meten en te analyseren, krijg je inzicht in het effect en kan je daar waar nodig bijsturen. Een goede social media-strategie betekent bovendien meer dan alleen posten, promoten en adverteren. Het betekent dat je echt moet nadenken over je doelgroep en je moet verplaatsen in je doelgroep. Niet simpelweg posten ‘om het posten’, maar echt authenticiteit laten zien die jouw doelgroep zoekt. Verzorg dit op een gestructureerde basis (minimaal 1 keer per week posten) en na verloop van tijd zal je echt aansluiting op jouw doelgroep vinden.

Probeer ervoor te zorgen dat je in alle fases van de buyer journey aanwezig bent met jouw uitingen. Dat betekent dat je meerdere/andere boodschappen moet hebben voor zowel de awareness-fase, de consideration-fase en de decision-fase. Zeker in het B2B-landschap is niet iedereen direct klaar om te kopen, dus probeer te begrijpen in welke fase je toekomstige klant zich bevindt en pas je boodschap hierop aan.

Michael Bandel

Michael Bandel is in 2019 bij Riff Online Marketing gestart. Vanuit zijn passie om bedrijven te helpen met hun online marketing activiteiten, is hij altijd op zoek naar de optimale combinatie tussen marketing en sales. Verantwoordelijk voor het Sales team en in zijn vrije tijd speelt hij graag golf.

Meer weten?

Wil je meer weten over social media en de kansen voor jouw organisatie? Neem contact op met een van onze social media-specialisten. Houd onze blog in de gaten voor meer interessante artikelen over alles wat met online marketing te maken heeft.