Pinterest marketing: 7 redenen om hier vandaag nog mee te starten

Als we denken aan socialmediamarketing, denken we al gauw aan Facebook en Instagram. Bedrijven en e-commerce websites zetten genoeg tijd en geld in op een stukje meer zichtbaarheid onder gebruikers op deze platformen. Speelt jouw product of dienst in op het creëren van inspiratie, op een bepaalde levensfase van de consument en bestaat jouw doelgroep voornamelijk uit vrouwen? Dan mag Pinterest marketing echt niet meer ontbreken in de marketingstrategie van jouw bedrijf in 2020. In dit blog vertellen we jou waarom Pinterest het platform is waar jij je als bedrijf komend jaar op moet focussen.  

 

#1. Pinterest wordt gebruikt met een intentie

Gebruikers van Pinterest zijn doelbewust bezig met het sociale platform en niet uit verveling om de tijd te doden zoals bij andere socialmediaplatformen vaak het geval is. Bij gebruik van Pinterest is men bewust op zoek naar iets om te doen of om inspiratie op te doen om dat idee vervolgens uit te voeren en/of het product of dienst ook af te nemen. Om deze reden dient Pinterest misschien wel meer als zoekmachine dan als socialmediakanaal. Dit maakt de doelgroep bovendien stukken interessanter, omdat zij eerder bereid zullen zijn tot het doen van een aankoop.

 

#2. Pinterest wordt gebruikt om levensgebeurtenissen te plannen

Pinterest is geen dagdagelijks platform waar men gebruik van maakt. Mensen maken voornamelijk gebruik van Pinterest als hen grote veranderingen staan te gebeuren. Denk hierbij aan het kopen of huren van een nieuwe woning, trouwen, een kind krijgen of bijvoorbeeld het voornemen voor een gezondere levensstijl. Voor bedrijven die inspelen op dit soort momenten, is Pinterest een super interessant platform. Mensen zijn bewust op zoek naar inspiratie voor hun volgende levensfase. Woningzoekenden hebben overigens hun Pinterest borden al klaar alvorens ze een huis hebben en aanstaande bruiden of bruidegoms gebruiken Pinterest als voorbereiding op hun bruiloft om alle ideeën op een plek te verzamelen. Als bedrijf kun jij ze deze inspiratie geven en zodoende helpen in hun keuzeproces.

 

#3. Pinterest voegt waarde toe voor de gebruiker

Buiten dat Pinterest mooie visuals weergeeft, zijn de pins die in het overzicht verschijnen altijd gebaseerd op de gebruiker en wat hij/zij leuk vindt in plaats wat anderen leuk vinden. Hierdoor is de content die verschijnt voor deze gebruikers veel waardevoller. Pinterest helpt mensen om inspiratie op te doen of te doen wat ze leuk vinden.

 

#4. Pad naar een aankoop

Pinterest is niet alleen een platform waar mooie afbeeldingen te vinden zijn. Volgens een onderzoek van Sprout Social gebruikt ongeveer 90% van de gebruikers in de Verenigde Staten Pinterest om inspiratie op te doen in hun pad naar een aankoop. Gebruikers zijn bewust op zoek naar sites om de producten die ze mooi vinden te kunnen kopen. Dit maakt het genereren van sales op Pinterest veel effectiever dan op andere social media platformen. In plaats van sociale interactie is men op zoek naar inspiratie om in een later stadium een aankoop te doen.

 

#5. Pinterest zoekopdrachten zijn voornamelijk non-branded

Men is op Pinterest minder op zoek naar producten van een bepaald merk. 97% van de zoekopdrachten zijn non-branded (Onderzoek Sprout Social). Ze kijken verder dan merken die ze al kennen en gaan dus heel open-minded hun zoekopdracht in. Dit zorgt ervoor dat 77% van de gebruikers die Pinterest maandelijks gebruiken, ten minste een nieuw merk of product leren kennen. Door aanwezig te zijn op Pinterest kun jij als bedrijf dus meer bekendheid creëren bij jouw doelgroep.

 

#6. Gebruikers van Pinterest creëren user generated content

Gebruikers van Pinterest pinnen wat ze leuk vinden. Een link achter elke pin-afbeelding leidt tot de bron (website) van de afbeelding, wat kan leiden tot verkeer naar de website. Afbeeldingen worden op Pinterest dus constant gepinned of gerepinned, wat betekent dat pinners onbewust bezig zijn met het creëren van user-generated content. Bedrijven met pin-waardige diensten of producten doen er dus goed aan om Pinterest te integreren op de website door Pin it buttons toe te voegen op hun productafbeeldingen of andere visuele content. Om te zien of jouw afbeeldingen al worden gepinned, kun je kijken via www.pinterest.com/source/jouwurl.

 

#7. Je kan invloed uitoefenen op de zichtbaarheid van jouw pins

Je kan sinds een jaar ook adverteren op Pinterest. Je kan er dus bewust voor kiezen om meer bereik op Pinterest te creëren door te investeren in advertenties. Daarnaast kun je ook net als in Google, invloed uitoefenen op de organische positie van je pins. Dit maakt het interessant omdat Pinterest dus de beste pins laat zien in plaats van de meest recente pins zoals bij andere social media platformen.

 

Ga aan de slag met Pinterest marketing

Kortom, ga je met Pinterest aan de slag en zorg er dus voor dat de basis goed geoptimaliseerd staat en je vervolgens jouw bereik vergroot door middel van advertenties.

Hulp nodig met Pinterest marketing?

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren en adverteren, of zou je dit gedeelte graag willen uitbesteden? Neem dan contact met ons op en dan bespreken we samen jouw Pinterest marketingstrategie voor het komende jaar! 

Quinty Smits
Over de auteur

Quinty Smits is SEO-specialiste binnen het team van RIFF ‘s-Hertogenbosch. Ze is begonnen in april 2018, en maakt deel uit van het enthousiaste en professionele team Leadgen. Ze helpt onze klanten onder andere met content optimalisatie, linkbuilding en websitemigraties, maar ook voor Pinterest- en Youtube optimalisaties kun je bij haar terecht.