Social content: 4 best practices op een rijtje

Exact dezelfde content in één keer doorplaatsen op al je social kanalen? Het is een makkelijke oplossing – maar niet de beste. Elk platform is anders, je hebt dus ook andere soorten én vormen van content nodig. Lees in deze blog alles over de best practices voor het plaatsen van content op Instagram, Facebook, Linkedin, Twitter en Pinterest.

 

Best practice #1: afmetingen & tekstlengte

Allereerst heb je te maken met de specificaties per platform. Hieronder bespreken we de veelvoorkomende formaten die je nodig hebt op Instagram, Facebook, LinkedIn, Twitter en Pinterest.

Instagram

De ideale afmetingen voor een vierkante Instagram post zijn 1080 x 1080 pixels. Op Instagram Stories gebruik je het formaat 1080 x 1920. De tekstlimiet van een Instagram post ligt vast op 2200 tekens. Let op: Instagram breekt op mobiel na 1 of 2 zinnen de tekst af. Gebruikers moeten dan op ‘meer’ klikken om de rest van de tekst te bekijken. De belangrijkste boodschap moet dus in het begin van de tekst zichtbaar zijn.

social-content-instagram

Facebook

Voor een Facebook bericht op de tijdlijn zijn de ideale afmetingen 1200 x 628 pixels. Voor Facebook Stories gebruik je 1080 x 1920. Wist je dat een organische Facebook post maar liefst 63.206 karakters mag bevatten? Maar ook hier geldt: zet altijd de belangrijkste boodschap in het begin. De kans dat iemand een bericht met 63.206 karakters gaat bekijken is natuurlijk erg klein. Wanneer het om advertising gaat zit je wel vast aan een strikt aantal tekens.

Social-content-facebook

LinkedIn

Voor een LinkedIn post zijn de afmetingen 1200 x 628 ideaal. De tekstlimiet is 700 tekens. Wanneer je 210 tekens of minder gebruikt is de kans het grootst dat de hele boodschap direct te zien is. Probeer een hyperlink altijd ergens in het begin van de tekst te plaatsen, deze wil je niet achter de ‘meer weergeven’ knop verstoppen.

social-content-linkedin

Twitter

De aanbevolen afmetingen voor een afbeelding op Twitter zijn 1024 x 512 pixels. Het direct doorplaatsen van berichten naar Twitter is lastig: je kan namelijk maar maximaal 280 tekens kwijt in een bericht. Dit was ooit zelfs maar 140 tekens!

Social-content-twitter

Pinterest

Voor Pinterest heeft een ideale afbeelding de afmeting 1000 x 1500 pixels. De titel mag maximaal 100 tekens zijn, de beschrijving maximaal 500 tekens. De eerste 50 tot 60 tekens worden weergegeven in de feed van de gebruiker. Ook hier geldt dus: de belangrijkste informatie in het begin van de tekst.

social-content-pinterest

Best practice #2: bepaal je social doelstellingen per kanaal

We gebruiken elk social media kanaal op een andere manier. Welke doelstellingen wil jij bereiken met je social kanalen? We zetten hieronder enkele veelgebruikte doelstellingen op een rijtje:

  • Branding: wanneer je een website van een bedrijf ziet, is er vaak niet echt sprake van een ‘persoonlijke’ indruk. Wie zijn nu de gezichten achter de organisatie? Welke waarden staan voorop? Social media leent zich uitstekend om dit beeld uit te dragen. We zien dat bedrijven die juist een persoonlijke kant laten zien, erg goed presteren op social.
  • Traffic: voor meer verkeer naar je website is eigenlijk bijna elk social kanaal geschikt. Instagram over het algemeen wat minder, omdat je daar geen link in de post kan zetten. Pinterest werkt ook erg goed, omdat je achter elke afbeelding direct een link kan plaatsen. Zo komt het wat meer op een ‘natuurlijke’ manier over.
  • Awareness: awareness is een belangrijke doelstelling voor social. Als bedrijf wil je aan de ‘wereld’ laten zien dat je er bent. Denk bijvoorbeeld aan een ‘wist je dat bericht’ of een nieuwsbericht.
  • Kennis delen / autoriteit in de markt: een belangrijke reden waarom mensen je volgen op social media is een stuk kennis. Dit kan zijn over trends in de markt, uitleg over een specifiek product of handige tips en tricks voor gebruik.
  • Leads verzamelen: voor B2B partijen draait het op social media voor een groot deel om het verzamelen van leads; voor B2C gaat het zelfs om directe conversies vanuit social. Met speciale lead forms en opvallende CTA-buttons spelen kanalen zoals LinkedIn en Facebook hier direct op in.
  • Engagement: wil je meer interactie met je doelgroep? Dan zijn Instagram, Facebook en LinkedIn de ideale kanalen. De makkelijkste manier om dit te bereiken is simpelweg door het stellen van een vraag. Ook zijn er steeds meer zaken mogelijk zoals poll’s in LinkedIn of vragenstickers in Instagram Stories.

 

Best practice #3: content slim hergebruiken

Loop je tegen het probleem aan dat je te weinig content hebt? Het hergebruik van content op verschillende kanalen is niet erg. Doe dit wel op een slimme manier, zodat het eigenlijk niet opvalt dat je berichten over hetzelfde onderwerp plaatst. We geven je hieronder enkele tips:

  • Maak gebruik van verschillende visuele uitingen. Kies op Instagram bijvoorbeeld voor een video, op Facebook voor een carrousel en op LinkedIn voor een statische afbeelding. Zo val je toch keer op keer weer op in iemands tijdlijn!
  • Pas ook de tekst per bericht aan. Wissel bijvoorbeeld af tussen het stellen van een vraag, het aankaarten van een veelvoorkomend probleem en het delen van functionele informatie.
  • Plan de berichten in op verschillende dagen en tijden, zo voorkom je dat mensen dezelfde content zien op je kanalen.
  • Vaak krijgen we ook de vraag wat nu de ideale frequentie is voor het plaatsen van content op een kanaal. Hier kunnen we helaas geen eenduidig antwoord opgeven. Onze tip: focus op kwaliteit, niet op kwantiteit. Heb je een maand wat minder content om te delen? Dat is niet erg, kies dan bijvoorbeeld voor 4 goede berichten per maand.

 

Social_media_postsocial_media_post!

 

Voorbeeld van dezelfde content, maar dan in een ander jasje!

 

Best practice #4: maak gebruik van een contentkalender

Tot slot geven we je nog graag een laatste tip mee. Om het plaatsen van alle content overzichtelijk te houden, is het slim om gebruik te maken van een contentkalender. Zo weet je precies op welke kanalen, met welke doelstelling je bepaalde content gaat delen. We helpen je graag op weg, met ons handige contentkalender template. Heel simpel, maar het werkt! Samen met je collega’s kan je zo de kalender invullen en hoef je (bijna) nooit meer last-minute berichten te bedenken.

 

Download hier de contentkalender >

 

 

Aan de slag!

Heb je hulp nodig bij het inzetten van social media content of heb je vragen? Neem dan contact met ons op en dan bespreken we samen jouw social media strategie! 

Danielle-Groeneveld1
Over de auteur

Het favoriete online marketinggebied van Danielle? Dat is e-mailmarketing! Van het bedenken van slimme campagnes tot het design van templates: ze gaat er elke dag met veel plezier mee aan de slag.