Vertel jouw merkverhaal via Instagram stories

Je kent ze wel: de schermvullende afbeeldingen & video’s met vrolijke teksten of gif’jes in Instagram die na 24 uur weer in het niets verdwijnen. Deze zogenoemde ‘stories’ laten een enorme internationale groei zien in actief gebruik. Met ongeveer één biljoen gebruikers per dag overstijgen ze zelfs het gebruik van de normale feed.

Bovendien begint de leeftijd van de gebruikers zich steeds verder uit te breiden. Waar voorheen voornamelijk jongeren deze functie gebruikten, worden ouderen hier tevens snel handiger mee. De reden van deze opvallende populariteit wordt onderbouwd door de onderzochte ‘high level engagement’ van verticaal beeld. Een perfecte tool om het verhaal van jouw merk te vertellen dus.

 

De hoge populariteit van Instagram stories

De groei van de stories is enorm en een vast onderdeel van ieders ‘social media-check’. Maar wat maakt dit type zo immens populair? In de laatste webinar van Facebook werd dit haarfijn uitgelegd:

 

  • Volledig scherm
    Vanwege het schermvullende beeld wordt het een meeslepende en intense ervaring voor de gebruiker.

 

  • Actueel
    Aangezien het beeld na 24 uur weer verdwijnt geeft het, op het moment van kijken, een gevoel van authenticiteit en relevantie.

 

  • Kortstondig
    Vanwege de kortstondige opzet van een story wordt het voor de gebruiker ervaren als een moeiteloze ervaring.

 

  • Speels
    Vanwege verschillende opties om de verhalen aan te kleden met teksten, stickers en/of geluid geeft het een speels en creatief effect. De content valt op en heeft impact.

 

  • Laagdrempelig
    Deze korte vorm van het vertellen van een verhaal houdt het simpel en beknopt voor de gebruiker. Samen met de kortstondige opzet is het een laagdrempelige ervaring.

 

  • Interactief
    Naast teksten, stickers en/of geluid, kunnen er ook interactieve elementen toegevoegd worden. Denk aan polls, een quiz of zelfs een vraag. Dit leidt tot een geboeid en betrokken publiek.

 

 

How to use it

Het is nu duidelijk waarom de gebruikers dit kanaal gebruiken. Maar hoe speel je hier op in als merk of bedrijf? Hoe kun jij het beste jouw verhaal vertellen door middel van deze tool en wat zijn de mogelijkheden? De belangrijkste punten:

 

  • Ontwerp voor mobiel
    In een tijdperk dat iedereen continue gebruik maakt van zijn mobiele telefoon is het van groot belang dat je jouw content daarop aanpast.

 

  • Snelheid en geluid
    Zorg ervoor dat je meegaat in de snelheid van deze tool. Men verwacht een kort en bondig verhaal. Maak het daarnaast pakkend met het gebruik van geluid en/of muziek.

 

  • Doelstelling
    Breng je merk in het verhaal naar voren met je doelstelling in gedachten. Wat wil je nu eigenlijk bereiken met je content die je deelt?

 

  • Scènes & interactie
    Verdeel je verhaal op in verschillende scènes en maak het interactief. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een carrousel waarbij de gebruiker wordt getriggerd om door te klikken naar de volgende scène. Daarnaast kun je gebruik maken van interactieve elementen zoals een poll of een ‘tap & hold’. Hierbij kan de gebruiker de scène stoppen op een moment naar keuze.

 

  • Statisch & bewegend beeld
    Gebruik bewegende en statische beelden door elkaar. Dit trekt de aandacht en houdt de gebruiker geboeid.

 

  • Opmaak
    Maak het verhaal aantrekkelijk door het op te maken met stickers, gezichtsfilters, tags, boomerang of rewind effecten, gif’jes of de superzoom. Zorg ervoor dat het beeld wel duidelijk zichtbaar blijft en zorg voor een juiste balans.

 

  • Gebruik een call-to-action
    Uiteindelijk wil je de bezoeker een bepaalde actie laten uitvoeren. Zorg er daarom voor dat je een call-to-action verwerkt in het verhaal. Veelal wordt de ‘swipe up’ ingezet om de gebruiker zo door te linken naar een bestemmingspagina.

 

  • Story-specifiek
    Optimaliseer je verhaal, beeld en ervaring specifiek voor de ‘stories’ en zijn gebruiker. Een video van tv of de normale feed zal zijn vruchten niet afwerpen. Hou het uiteraard wel consistent met de identiteit van je merk.

 

  • Interactie met jouw doelgroep
    Tot slot is het cruciaal om het publiek het idee te geven dat zij in controle zijn. Interactieve elementen versterken dit gevoel.

 

Voorbeelden interactieve elementen: stickers en poll

 

Conclusie

Door middel van Instagram stories kan jij je verhaal vertellen en deze tot leven brengen onder je doelgroep. Wil jij ervoor zorgen dat deze stories een succes worden? Zorg er dan voor dat je de content specifiek afstemt op dit kanaal en zijn gebruiker. Speel in op de elementen die de gebruikers verwachten en creëer een pakkende ervaring voor je publiek. Zorg dat je je verhaal verticaal overbrengt en maak gebruik van de vele interactieve opties. Op die manier maak je content die impact maakt. Zo worden Instagram stories een succesvol onderdeel van de marketingfunnel.

Aan de slag!

Wil je weten hoe Instagram stories een succesvol onderdeel kan worden van jouw marketingstrategie? Of hulp nodig bij jouw social advertising-campagne? Neem dan contact met ons op, onze social media-specialisten staan voor je klaar!